Fortsatt stark tillväxt för op5 under 2011

Pressmeddelande Stockholm 2012-04-11

op5 AB, som utvecklar unika mjukvarulösningar för kontroll av IT-tjänster för företag fortsätter att visa stark tillväxt under 2011. Nettoresultatet ökade med +99% och intäkterna med +36%. Företaget expanderar genom att investera i nya medarbetare, nya partners och fler kontor, även utanför Sverige. op5 är också AAA-ratade enligt Soliditet, dvs högsta kreditvärdighet.

"Allt eftersom tekniken utvecklas explosionsartat och trender som outsourcing, molntjänster, SaaS blir en naturlig del av alla företags datatjänster ökar behovet av övergripande övervakning mycket snabbt. Vår unika och plattformsoberoende lösning för proaktiv övervakning är en viktig del i denna verksamhet”, säger Jan Josephson, VD, op5.

En summering av nyckeltal:
• Bokningarna ökade med +57%
• Intäkterna ökade med +36%
• Nettoresultatet ökade med 99%
• Investeringar i nya medarbetare och nya kontor i Stockholm samt München.
• Ytterligare en mycket erfaren styrelseledamot
• Uppnår trippel AAA rating från Soliditet AB andra året i rad

Enligt Jan Josephson ser nu op5 en snabb tillväxt såväl på den nordiska hemmamarknaden, som internationellt. Företaget intensifierar nu expansionen genom att rekrytera kompetens, teckna nya partners och öppna både fler och större kontor.

"Behovet av bättre och mer tillförlitlig styrning av IT är universellt och det finns gott om program som försöker att leverera det. Vi inser att varje företag är unikt och vi strävar efter att tillhandahålla den bästa IT-övervakningsprodukten, ha personliga relationer med kunder, affärspartners och potentiella kunder. Den långsiktiga framgången för företaget ligger i att vi alltid gör lite mer och att vi har en unik produkt.”, avslutar Jan Josephson.

op5 har under året lockat ytterligare en ny väl erfaren styrelseledamot i Mats Göthlin. Han är för närvarande VD för Bonnier Digital, tidigare CTO på Bink AB och Bonnier Digital. Styrelsen för op5 består nu av Rune Hurtig (ordförande), Tom Nyman, Anders Harrysson, Per Wejke och Jakob Svärdström.

Jan Josephson, CEO och grundare av op5
Telefon: 08-58 83 01 10

op5 är ett marknadsledande företag inom Enterprise Network Management. Företaget utvecklar mjukvara som ger kontroll och övervakning av hela IT; allt från hårdvara, mjukvara och applikationer oavsett om det är virtuella eller molnbaserade tjänster. op5 utvecklar, paketerar, marknadsför och supportar en komplett lösning, op5 Monitor. Den är extremt skalbar och passar därför både den mindre men affärskritiska IT-verksamheten och den största med tiotusentals aktivt distribuerade tjänster.
op5 har kunder över hela världen som t ex. Volvo, SAAB Industries, Bonnier, Viking Line, Clas Ohlsson, Flytoget, AGA Linde Group, Time Warner Cable, Electrolux, DVB Bank, CrossKey Banking, Kanal 5, SVT, SMHI, Tullverket med flera statliga verk, landsting, kommuner och kommunala bolag.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm samt kontor i Malmö, Göteborg, Lviv Ukraina och München Tyskland. Professionella partners både i Sverige och runtom i världen. För mer information, se www.op5.com. Följ op5 på Twitter: @op5ab

Citat

Jan Josephson