Gartner utser svenska op5 till en av sex Cool Vendors i ny global rapport

Svenska op5, som utvecklar och säljer produkter för övervakning av IT-system och nätverk, har utsetts av analytikerföretaget Gartner till en av världens 6 coola leverantörer i den nya globala rapporten ”Cool Vendors in IT Operations 2008”. Rapporten analyserar ny innovation i företags operativa IT-verksamheter och hur denna innovation löser kritiska problem och utmaningar.

Gartner utser svenska op5 till en av sex “Cool Vendors” i ny global rapport
Svenska op5, som utvecklar och säljer produkter för övervakning av IT-system och nätverk, har utsetts av analytikerföretaget Gartner till en av världens sex coola leverantörer i nya globala rapporten ”Cool Vendors in IT Operations 2008”.

Stockholm, den 14 april 2008 – Svenska op5, som utvecklar och säljer produkter för övervakning av IT-system och nätverk, har utsetts av analytikerföretaget Gartner till en av världens 6 coola leverantörer i den nya globala rapporten ”Cool Vendors in IT Operations 2008”. Rapporten analyserar ny innovation i företags operativa IT-verksamheter och hur denna innovation löser kritiska problem och utmaningar samt hur den tillför nya affärsmodeller som företagen kan välja mellan.

IT Operations-marknaden i EMEA-området (Europa, Mellanöstern och Afrika) är idag värderad till €3,9 miljarder och väntas öka kraftigt till cirka €12,5 miljarder, år 2012*
*Källa: Gartner rapport 18/3-2008 – Market trends in IT Operation Management

– Att op5 rankas av Gartner som en av världens sex ”coolaste leverantörer” i detta segment är en stor framgång för både företaget och Open Source Management. Vi känner igen oss i Gartners analys då vi har fått ett mycket positivt mottagande på de nordiska marknaderna. Snabb installation, enkel hantering och attraktiva affärsmodeller utan inlåsningseffekter är det som lockar våra kunder. Nästa stora utmaning för op5 är den europeiska marknaden och resten av världen, något som rapporten också tar upp, säger Johan Berg, vd på op5 AB.

”IT-verksamheten på medelstora företag borde inkludera op5s verktyg på sina listor för en snabb, enkel och relativt billig installation för att hantera förhållandevis komplexa IT-miljöer”*
* Enligt rapporten Cool Vendors in IT Operations 2008 från Gartner

Enligt rapporten har företag och organisationer begränsade budgetar och för lite tid för att implementera övervakningsverktyg i IT-verksamheten och anställa medarbetare med specialkompetens inom övervakningsområdet.

Exempel på varför op5 är en cool leverantör (Cool Vendor) enligt Gartner:

- op5 Network Management Suite utvecklades för att hantera från enkla till komplexa heterogena IT-miljöer

- op5s produkter bygger på olika öppen källkodsprojekt – alla op5s produkter levereras till kunden med full tillgång till källkoden. Detta ger stor flexibilitet för kunden

- Rapporten pekar även på finansiella fördelar med att använda op5s produkter för att hantera komplexa IT-miljöer

- Implementation av op5s produkter kräver i förhållandevis lite tid och resurser

- op5 har idag en kundlista på fler än 300* företag, främst i Skandinavien
*Siffran i rapporten uppgav 290 företag

Innehållet i detta pressmeddelande finns att hitta i rapporten Cool Vendors in IT Operations 2008. För mer information om rapporten vänligen besök: www.gartner.com

Johan Berg
CEO, op5 AB
E-post: johan.berg@op5.se

Nicholas Rundbom
AxiCom PR & Information
E-post: nicholas.rundbom@axicom.se

op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.
www.op5.com

About Gartner
Gartner, Inc. (NYSE: IT) is the world's leading information technology research and advisory company. Gartner delivers the technology-related insight necessary for its clients to make the right decisions, every day. From CIOs and senior IT leaders in corporations and government agencies, to business leaders in high-tech and telecom enterprises and professional services firms, to technology investors, Gartner is the indispensable partner to 60,000 clients in 10,000 distinct organizations. Through the resources of Gartner Research, Gartner Executive Programs, Gartner Consulting and Gartner Events, Gartner works with every client to research, analyze and interpret the business of IT within the context of their individual role. Founded in 1979, Gartner is headquartered in Stamford, Connecticut, U.S.A., and has 4,000 associates, including 1,200 research analysts and consultants in 75 countries. For more information, visit www.gartner.com.