Göteborgs hamn väljer op5

Skandinaviens största hamn, där 25 procent av Sveriges utrikeshandel passerar, har valt svenska op5s produkter för att övervaka hela sin IT-infrastruktur. Göteborgs hamn valde Network Management Suite från op5. I den ingår produkterna op5 Monitor, för övervakning av IT-system; op5 Statistics för rapporterting och analys; samt op5 LogServer, för logghantering i hela IT-systemet.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att få ett så anrikt och viktigt företag som Göteborgs hamn som kund. Göteborgs hamn ansvarar för en viktig del av Sveriges infrastruktur. Att dess IT-system fungerar är kritiskt för hur verksamheten fungerar i stort. Med op5s produkter kan Göteborgs hamn få en snabb överblick av applikationer och tjänster i IT-infrastrukturen och de IT-system som är kopplade till dessa, säger Jan Josephson, affärsutvecklingschef på op5 AB.

Göteborgs hamn är ett helägt bolag som tillhör Göteborgs stad. Företaget har idag 1 216 anställda och ansvarar för all hamnverksamhet i Göteborg. Göteborgs hamn valde op5s Network Management Suite förpackat som Appliance vilket innebär att all mjukvara och hårdvara levereras i ett paket. Kunden kan sedan själv, eller med op5s hjälp, koppla in den lättanvända lösningen i nätverket och trycka på startknappen för att snabbt komma igång.

op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom s k Open Source Management (OSM) - mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk.

För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Josephson Ansvarig för affärsutveckling, op5 AB Mobil: 0707-25 09 00 E-post: jan.josephson@op5.se Nicholas Rundbom AxiCom PR & Information Mobil: 070-266 55 38 E-post: nicholas.rundbom@axicom.se

Om op5 op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners. www.op5.se