Landsting väljer op5 för bättre kontroll och mätbarhet av ITkvalitet

Västernorrlands läns landsting och Kalmar läns landsting har köpt och installerat op5:s system för kontroll och mätbarhet av IT-system. Genom att implementera op5:s system kan landstingen få en centraliserad och webbaserad mätbarhet på sina interna delsystem. Detta utgör grunden för kvalificerad tillgänglighetsrapportering, uppföljning och långsiktiga kvalitetsförbättringar.

Västernorrlands läns landsting har införskaffat samtliga op5:s tre produkter: op5 Monitor, op5 Statistics och op5 LogServer för kontroll och mätbarhet av sina IT-system.
Först ut är journalsystemen som ständigt kontrolleras. IT-avdelningen larmas proaktivt om systemen inte levererar tillräckligt hög kvalitet. IT-avdelningen får automatiskt tillgänglighetsrapporter per månad, kvartal och år. Vidare kommer op5:s system att integreras mot andra befintliga stödsystem, t ex ärendehantering.

Västernorrlands läns landsting har upptagningsområde Sundsvall, Örnsköldsvik, Härnösand och Sollefteå, och verksamheten består av tre sjukhus, ett femtiotal vårdcentraler och ett antal tandvårdskliniker.

Även Kalmar läns landsting har köpt och installerat op5 Monitor, op5 Statistics och op5 LogServer. Med op5:s produkter får landstinget kontroll på all IT-infrastruktur med hjälp av en enda plattform och kan därmed avveckla en del småprodukter. Detta ger avsevärda tidsbesparingar. Landstinget får en generellt bättre kontroll och en struktur på pågående förändringsarbeten. Framför allt övervakas journalsystem, den kompletta infrastrukturen (inklusive LAN/WAN), samt viktiga databaser. Inom Kalmar län återfinns bl a sjukhusen i Västervik, Oskarshamn och Kalmar.

Öppen källkod lockar offentlig sektor

op5 är en av ”den nya generationens IT-företag” som utmanar gamla, dyra och stängda mjukvarulösningar för drift, övervakning och hantering av IT-system. Med programvara baserad på öppen källkod kan kunderna avsevärt sänka sina kostnader för såväl den initiala investeringen som det löpande underhållet, och dessutom få enklare, mer flexibla och mer öppna system. Det är en stark trend både i Sverige och utomlands att inte bara den privata sektorn utan även offentlig sektor utvärderar – och installerar – mjukvara baserad på öppen källkod av just dessa skäl.

– Genom utveckling och leverans av system baserade på öppna standarder garanteras kunderna tillgång till både källkod och löpande kompetens. Här finns de stora vinsterna för alla sektorer, inte minst den publika sektorn, säger Jan Josephson, VD, op5.

– För varje enskilt landsting finns det miljoner att tjäna på att våga titta på nya lösningar och inte tro att dyrt är lika med bäst. Med höga krav på funktion, säkerhet och flexibilitet tjänar Kalmar läns lansting som ett utmärkt exempel på hur bra våra produkter är i större sammanhang. Och med flera landsting som kunder kan vi utbyta erfarenheter och koder vilket gör lösningarna ännu bättre med tiden, till ingen eller en marginell kostnad, avslutar Jan Josephson.

Om op5: op5 är ett svenskt företag som tillhandahåller mjukvara för kontroll av IT-system.
Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar.

Målgrupper är företag, organisationer, stat och kommun med större datanätverk och med behov av driftövervakning. op5 har idag cirka 200 kunder, bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag.

op5 grundades 2003. Företaget har 20 medarbetare vid sina kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och POD Holding. VD är Jan Josephson.

För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Josephson VD, op5 AB Telefon: 08-23 02 28 Mobil: 0707-25 09 00 Epost: jan.josephson@op5.se

Se www.op5.se.