Nio kommuner väljer op5 för kontroll av IT-system

Inte mindre än nio av Sveriges kommuner har den senaste tiden köpt och installerat op5:s system för kontroll och mätbarhet av IT-system. Svensk offentlig sektor installerar allt oftare vidareutvecklad mjukvara baserad på öppen källkod för att få sänkta kostnader och dessutom enklare, mer flexibla och mer öppna system. Grunden för en långsiktig kvalitetsförbättring av kommunernas IT-stöd.

Kristianstad, Stenungsund, Alingsås, Hofors, Östersund, Gislaved, Sävsjö, Älmhult och Ronneby kommuner har nyligen införskaffat op5:s lösningar för bättre kontroll och mätbarhet av IT-system. Med op5:s produkter får dessa nio kommuner en centraliserad och webbaserad mätbarhet av sina interna delsystem. Detta utgör grunden för kvalificerad tillgänglighetsrapportering, uppföljning och långsiktig kvalitetsförbättring av kommunernas IT-stöd. op5 erbjuder sina kunder tre produkter: op5 Monitor, op5 Statistics och op5 LogServer.

– För varje enskild kommun finns det stora pengar att tjäna på att våga titta på nya lösningar och inte tro att dyrt är lika med bäst. De nio kommuner vi nyligen fått som kunder har höga krav på funktion, säkerhet och flexibilitet – som vi uppfyller. Och med flera kommuner som kunder kan vi utbyta erfarenheter och koder vilket gör lösningarna ännu bättre med tiden, till ingen eller en marginell kostnad, säger Jan Josephson, VD, op5.

Öppen källkod lockar offentlig sektor

op5 är en av ”den nya generationens IT-företag” som utmanar gamla, dyra och stängda mjukvarulösningar för drift, övervakning och hantering av IT-system. Med programvara baserad på öppen källkod kan kunderna avsevärt sänka sina kostnader för såväl den initiala investeringen som det löpande underhållet, och dessutom få enklare, mer flexibla och mer öppna system. Det är en stark trend både i Sverige och utomlands att inte bara den privata sektorn utan även offentlig sektor utvärderar – och installerar – mjukvara baserad på öppen källkod av just dessa skäl.

– Genom utveckling och leverans av system baserade på öppna standarder garanteras kunderna tillgång till både källkod och löpande kompetens. Här finns de stora vinsterna för alla sektorer, inte minst den offentliga sektorn, avslutar Jan Josephson.

Riksrevisionen har uttalat ktitik mot svenska myndigheters säkerhet, spårbarhet och generella tjänstekvalitet. Systemen och tillgängligheten är för dålig, anser Riksrevisionen. op5 har de senaste två åren fått förtroendet att lösa detta för ett stort och växande antal kommuner, myndigheter och landsting. op5:s system bygger på öppen källkod vilket ger stora kostnadsfördelar och bygger på öppna standarder, vilket gör systemen enkla och snabba att installera. En komplett systeminstallation tar normalt sett inte mer en en vecka.

op5 Monitor addresserar speciellt kraven på tillgänglighet. Genom att direkt identifiera fel och brister inte bara i den egna IT-miljön utan även brister hos underleverantörer som operatörer, internetaccesser etc, får ansvarig myndighet direkt kontroll på var felet är samt vilka tjänster som direkt påverkas. Dessutom får man allt dokumenterat så att ansvar och uppföljning blir tydlig och enkel. Allt detta sammantaget ger väsentligt bättre MTTR (meantime to resolution), d v s förbättrad IT-kvalitet.

op5 LogServer adresserar den andra delen av Rikrevisionens kritik gällande språrbarhet och arkivering. Genom central och säker arkivering av IT-miljöns loggar från såväl infrastruktur, applikationer och användare kan skeenden och ändringas snabbt lokaliseras. Eftersom allt sker automatiskt och är dokumenterat säkerställs kraven på bevis och dokumentation.

Om op5:

op5 är ett svenskt företag som tillhandahåller mjukvara för kontroll av IT-system. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar.

Målgrupper är företag, organisationer, stat och kommun med större datanätverk och med behov av driftövervakning. op5 har idag cirka 200 kunder, bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag.

op5 grundades 2003. Företaget har 20 medarbetare vid sina kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Chalmers Capital och Pod Venture Partners. VD är Jan Josephson (fr o m augusti Johan Berg).

Jan Josephson VD, op5 AB Telefon: 08-23 02 28 Mobil: 0707-25 09 00 Epost: jan.josephson@op5.se

eller

Peter Karaszi Pressansvarig, op5 Mobil: 070-341 46 53 Epost: peter.karaszi@op5.se

Se www.op5.se.