Ny op5 it-övervakningslösning hanterar den lavinartade ökningen av applikationer på företagen

Stockholm 6 december, 2012
op5, ett marknadsledande leverantör av lösningar affärssystem övervakning, släppte idag en ny version av op5 Monitor. Eftersom antalet programvaror, utrustning och transaktioner väntas öka lavinartat de närmaste åren kommer IT-avdelningarna att få kämpa hårt för att kunna behålla kontroll och säkra tjänsteleveranserna till alla delar i företagen. När paradigmerna SaaS (software as a service) och PaaS (Platform as a Service) sprids, kommer övervakningen av IT-resurserna att bli en ännu större utmaning än tidigare.

"IT blir inte bara mer och mer decentraliserat och spritt i organisationen - det totala antalet applikationer kommer också att öka och den totala trafikvolymen i företagens nätverk kommer att växa i en rasande takt under de närmaste åren. Men någon måste ha ansvaret för att hantera denna heterogena miljö och dess behov av delade resurser, och att se till att företaget som helhet förblir produktivt. Därför behövs en stark övervakningslösning byggd för denna utmaning, säger Jan Josephson”, VD op5.

op5, en finalist i tidningen Red Herrings Global Award, har nu skapat den snabbaste övervakningslösningen på marknaden. Med mycket hög prestanda och kapacitet, kombinerat med ett användarvänligt gränssnitt, får medelstora och stora företag ett kraftfullt verktyg för att övervaka och hantera sina applikationer, oavsett om de finns lokalt i datacentret eller i ett privat-, publikt- eller hybridmoln.

Den nya versionen av op5 Monitor har helt gjorts om från kärnan till användargränssnittet för att ge IT-avdelningar en lösning med oöverträffad prestanda som kan hantera hundratals eller tusentals system, enheter och resurser. Baserat på öppen källkodsprojektet Nagios* kan op5 Monitor övervaka de vanligaste system, applikationer, databaser och hårdvara och stöd för nya resurser läggs ständigt till.

Enligt Cisco* förväntas Internet-trafiken fyrdubblas under de närmaste fyra åren. En av de främsta drivkrafterna bakom denna utveckling sägs vara den explosiva tillväxten i antalet anslutna enheter som enligt Cisco kommer att nästan fördubblas från 2011 till 2016. Samtidigt ökar antalet användare och applikationer, vilket skapar en situation som kommer att göra det mycket svårt för IT-avdelningarna att kontrollera sina resurser.

"Många av dagens övervakningslösningar liknar julgranar. De har utvecklats ur den strukturerade och homogena miljö som var vanlig för några år sedan. När en ny funktion läggs på blir det som pynt på grenarna, men trädet i sig kan inte klara det och systemet dör sakta men säkert. Vad vi har gjort är att skapa en övervakningslösning byggd från grunden för denna distribuerade och diversifierade värld vi nu lever i", säger Jan Josephson.

Ny och förbättrad funktionalitet i op5 Monitor 6,0
· Enklare design
· Prestandaförbättringar
· Enklare att använda
· Utökade rapportmöjligheter
· Bättre autentiserings- och auktoriseringsfunktionalitet
· Smartare pluginhantering

Tillgänglighet
Den op5 Monitor version 6.0 är tillgänglig från och med idag, den 6 december, 2012.

* Nagios är ett registrerat varumärke som tillhör Nagios Enterprises.
* Http://newsroom.cisco.com/press-release-content?type=webcontent&articleId=888280

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Bernehjält, Marketing Manager op5
klas.bernehjalt@op5.com

op5 är ett marknadsledande företag inom Enterprise Network Management. Företaget utvecklar mjukvara som ger kontroll och övervakning av hela IT; allt från hårdvara, mjukvara och applikationer oavsett om det är virtuella eller molnbaserade tjänster. op5 utvecklar, paketerar, marknadsför och supportar en komplett lösning, op5 Monitor. Den är extremt skalbar och passar därför både den mindre men affärskritiska IT-verksamheten och den största med tiotusentals aktivt distribuerade tjänster.
op5 har kunder över hela världen som t ex. Volvo, SAAB Industries, Bonnier, Viking Line, Clas Ohlsson, Flytoget, AGA Linde Group, Time Warner Cable, Electrolux, DVB Bank, CrossKey Banking, Kanal 5, SVT, SMHI, Tullverket med flera statliga verk, landsting, kommuner och kommunala bolag.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm samt kontor i Göteborg, München i Tyskland och New York USA. Professionella partners både i Sverige och runtom i världen. För mer information, se www.op5.com. Följ op5 på Twitter: @op5ab

Citat

Många av dagens övervakning lösningar liknar julgranar. De har utvecklats ur den strukturerade och homogena miljö som var vanlig för några år sedan. När en ny funktion läggs på blir det som pynt på grenarna, men trädet i sig kan inte klara det och systemet dör sakta men säkert. Vad vi har gjort är att skapa en övervakningslösning byggd från grunden för denna distribuerade och diversifierade värld vi nu lever i
Jan Josephson, vd op5