Öka kontrollen med op5 Monitor 5.2 vid migration till molnet

Morgondagens IT tjänster kommer att vara distribuerade, spridda över flera plattformar och geografiska platser. En enhetlig övervakning blir ett grundläggande krav för att undvika att övervakningen blir en flaskhals för utbyggnaden av nya tjänster. Nya versionen av op5 Monitor löser morgondagens behov av IT övervakning och ger IT-chefen den information han behöver för att kunna arbeta proaktivt.

PRESS RELEASE

Öka kontrollen med op5 Monitor 5.2 vid migration till molnet

Nya versionen av op5 Monitor från op5 löser morgondagens behov av IT övervakning och ger IT-chefen den information han behöver för att kunna arbeta proaktivt med IT-driften.

(Stockholm, 2 november, 2010) Cloud computing, outsourcing och virtualisering innebär inte enbart möjligheter för IT-avdelningar utan de ställer allt större krav. IT administratörerna behöver därför effektiva övervakningsverktyg som kan samla information, automatisera uppgifter och ge möjligheten till att arbeta proaktivt med IT-driften.

Idag finns det en konflikt mellan organisationens krav på sänkta kostnader och höga krav på kvalitet och säkerhet, säger Jan Josephson, VD och grundare av programutvecklingsföretaget op5. Med lanseringen av op5 Monitor 5.2, ger vi IT-administratörerna de verktyg de behöver för att kunna möta dagens och morgondagens krav på IT på ett effektivt sätt.

IT-avdelningarna är idag mer pressade än någonsin tidigare av organisationens krav. Det ska gå fort, vara effektivt, hög tillgängligt, det får inte kosta för mycket samtidigt som krav på uppföljning slukar tid. IT-avdelningen ska tackla växande komplexitet och otåliga användare och samtidigt ha kontrollen och öka effektiviteten på såväl stora som små företag.

IT- avdelningen måste snabbt kunna svara på frågor om vilka system som är lämpliga att flytta till molnet, om virtualisering eller outsourcing och besvara företagets frågor om genomförande och förvaltning, säger Jan Josephson. op5 Monitor 5.2 automatiserar och effektiviserar IT-arbetet, frigör tid för proaktivt arbetet säkerställer att man bibehåller kontrollen vid eventuella problem. IT-chefen får på så sätt den information som behövs för att kunna fatta ett väl underbyggt beslut.

Enhetlig övervakning av hela IT-miljön

Genom övervakning av hela IT-infrastrukturen i en enhetlig vy, oavsett om miljön är molnbaserad, virtualiserad eller traditionell tillför op5 Monitor 5.2 en ny dimension. Med op5 Monitor 5.2 kan IT-avdelningen sätta upp redundant och lastbalanserad övervakning av affärskritiska system för effektiv och driftsäker övervakning. Detta gör det möjligt för IT-administratören att behålla kontrollen även om företaget skulle drabbas av allvarliga driftstörningar.

- Enligt Jan Josephson är proaktiv IT drift en förutsättning för att kunna leverera högkvalitativa tjänster till verksamheterna. op5 monitor 5.2 ger en tydlig bild av status för hela IT miljön, visualiserar beroenden, skickar automatiskt larm, notifieringar och rapporter. IT avdelningen har stor nytta av informationen för att prioritera sitt arbete och för att tidigt identifera problem och hinna åtgärda källan till problemen i tid.

- Det enda vi med säkerhet kan säga om framtiden inom IT är att utvecklingenstakten kommer att fortsätta vara hög, det viktiga är hur IT avdelningen klarar av att hantera alla förändringar. Med op5 Monitor 5.2 får användarna möjlighet att hantera och mäta förändringar i sin IT miljö.

Intelligent redundans och lastbalansering
Morgondagens IT baserade tjänster kommer att vara distribuerade, spridda över flera plattformar och geografiska platser. En enhetlig övervakning blir ett grundläggande krav för att undvika att övervakningen blir en flaskhals för utbyggnaden av nya tjänster. De operativa kostnaderna för drift och underhåll av IT-systemen kan snabbt äta upp de potentiella kostnadsbesparningarna. op5 Monitor introducerar en arkitektur som stöder dagens såväl som morgondagens behov av kontroll och kan skala från små IT miljöer till mycket stora IT verksamheter med tiotusentals aktivt kontrollerade tjänster.

För mer information:
Jan Josephson, VD, op5 AB - jan.josephson@op5.com