op5 anställer tre nya medarbetare på tekniksidan

Det snabbväxande svenska it-företaget op5 har anställt tre nya medarbetare till sin teknikavdelning. Robert Karaszi, tidigare utbildningschef på StreamServe, är ny teknikchef för op5. Christian Nilssonär ny teknisk konsult och säljstöd och Mathias Sundman har börjat som utvecklare. op5 tillhandahåller mjukvara för kontroll av it-system.

Robert Karaszi har nyligen tillträtt som ny teknikchef för op5, med ansvar för all teknisk verksamhet inom företaget: Utveckling, support, konsulting/implementation samt utbildning. Han har även personalansvaret för op5:s tekniker i Stockholm och Göteborg där man nu söker fler nya medarbetare.

Robert kommer närmast från en tjänst som utbildningschef för det internationella mjukvaruföretaget StreamServe, där han arbetade i nio år och var ansvarig för hela koncernens utbildningsverksamhet i åtta länder. Tidigare har Robert arbetat som teknikchef på Berns Salonger samt varit egenföretagare under ett flertal år. Han har studerat småföretagande vid Handelshögskolan i Stockholm och har även genomgått ett flertal kurser inom ledarskap, projektledning, pedagogik och IT.

Christian Nilsson har börjat som teknisk konsult med ansvar för tekniskt säljstöd på op5. Christian kommer närmast från en tjänst på SF Bio AB, där han arbetade i fem år. I arbetsuppgifterna ingick drift av serverparken där www.sf.se ligger. Ansvaret innefattade även biografförsäljningssystemen och säkerhet. Christian var projektledare för ett stort arbete som gällde digitalisering av bioreklamen på cirka 100 biografer. Han har även arbetat med övervakning av IT-infrastrukturen med rs6000, AS400, NT-servrar och -routrar.

Mathias Sundman har börjat som utvecklare på op5. Han kommer närmast från Nilings AB där han arbetade som konsult i tio år. Mathias arbetade framför allt för SunGard Availability Service med olika typer av säkerhetslösningar, brandväggar, installation och drift av Linux-system, samt med många olika utvecklingsprojekt för kunder.

op5 har i dagsläget 20 medarbetare men expanderar kraftigt och man avser att göra ytterligare fem eller sex nyrekryteringar på tekniksidan i år. Nya tjänster inkluderar systemadministratör, teknisk konsult, webbdesigner och teknisk produktsupport.

Fotografier på Robert Karaszi, Christian Nilsson, och Mathias Sundman för publicering återfinns på www.op5.se/press/

Om op5: op5 är ett svenskt företag som tillhandahåller mjukvara för kontroll av IT-system. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system, och supporterar.

Målgrupper är företag, organisationer, stat och kommun med större datanätverk och med behov av driftövervakning. op5 har idag cirka 200 kunder, bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag.

op5 grundades 2003. Företaget har 20 medarbetare vid sina kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och POD Holding. VD är Jan Josephson.

Jan Josephson VD, op5 AB Telefon: 08-23 02 28 Mobil: 0707-25 09 00 Epost: jan.josephson@op5.se

Se www.op5.se