op5 förstärker teknikavdelningen

Det svenska IT-företaget op5 expanderar kraftigt och har anställt ytterligare fyra medarbetare på sin teknikavdelning. op5 är ett svenskt företag som tillhandahåller programvara för Network Management System, kontroll av it-infrastrukturen, baserad på öppen källkod.

op5 förstärker teknikavdelningen

Det svenska IT-företaget op5 har anställt ytterligare fyra medarbetare. Martin D Kamijo, Martin Svangren, Björn Isaksson och My Appelgren har samtliga börjat på op5s teknikavdelning. op5 tillhandahåller mjukvara för kontroll av IT-system.

Martin D Kamijo kommer att arbeta med support plus konsultation ute hos op5s kunder. Martin kommer närmast från House Of Ports där han under två år arbetade med mestadels drift av koncernens Linux- och Unix-system. Utöver det genomförde han även utbildningar för hela koncernen, bland annat i DNS, och tog hand om tyngre teknisk support.

Martin Svangren har börjat som systemadministratör och testare på op5. Han kommer dels att arbeta med internt IT-stöd, dels med att kvalitetssäkra nya versioner av op5:s produkter innan de lanseras på marknaden. Martin kommer närmast från Prodocon AB där han arbetat som IT-tekniker inom området domännamn och varumärkesrätt på internet. Han har även arbetat med utveckling och drift av webbapplikationer, IT-support och marknadsföring av IT-utbildningar.

Björn Isaksson börjar inom kort på op5 som teknisk konsult med inriktning mot implementation och säljstöd. Björn kommer närmast från St. Jude Medical där han har arbetat med infrastruktur för för produktion och utveckling av medicinteknisk utrustning. Hans primära anvar var all nätverksutrustning och unixplattformar med tillhörande tjänster i Sverige. Björn tar med sig tio års erfarenhet som systemadministratör med inriktning på unix och nätverk.

My Appelgren har tillträtt tjänsten som Design Developer på op5 och kommer främst att arbeta med gränssnittsutveckling med fokus på användbarhet. My kommer närmast från Visiondesk i Sverige där hon i huvudsak arbetade som utvecklare av e-handelslösningar och har tidigare även arbetat med ett flertal mindre grafiska projekt. I grunden har hon en civilingenjörsutbildning i medieteknik med inriktning på publicering och skrev sitt examensarbete om användarvänlighet.

op5 expanderar kraftigt och man avser att göra ytterligare nyrekryteringar på tekniksidan i år.

Fotografier på Martin D Kamijo, Martin Svangren, Björn Isaksson och My Appelgren för publicering återfinns på www.op5.se/pressarkiv

Om op5: op5 är ett svenskt företag som tillhandahåller mjukvara för kontroll av IT-system. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar.

Målgrupper är företag, organisationer, stat och kommun med större datanätverk och med behov av driftövervakning. op5 har idag cirka 200 kunder, bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag.

op5 grundades 2003. Företaget har 25 medarbetare vid sina kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners. VD är fr o m 14 augusti Johan Berg.

Jan Josephson op5 AB Telefon: 08-23 02 28 Mobil: 0707-25 09 00 Epost: jan.josephson@op5.se