• op5/

op5 gör IT-drift enklare och tydligare för både tekniker och ledningsgrupp

IT-chefen ansvarar i dag inte bara direkta IT-kostnader och teknisk komplexitet utan mer och mer hur datasystemet kan stödja företagets affärsutveckling. Detta kräver lösningar som ger en översikt över företagets IT-system och stöd för beslutsunderlag. I dag lanserar mjukvaruföretaget op5 sin nya generation systemverktyg, op5 Monitor 5.0, som löser många av de utmaningar IT-chefer ställs inför.

Pressmeddelande

Med allt fler nya nätverksenheter kopplade till företagets IT-system står dagens IT-chefer inför en ökad komplexitet. Nätverksledande Cisco förutspådde nyligen en fem gånger högre IP-trafik innan 2013, i samband med ökningen av nya enheter som introduceras i organisationen. Samtidigt behöver IT-chefen fatta fler beslut om cloud computing, virtualisering, in eller outsourcing, datalagring och tillväxtstrategier.

IT-ansvariga behöver bra verktyg för att hålla en översikt över företagets data och olika system, säger Jan Josephsson, VD och grundare av op5.

Verktygen måste vara enkla att använda och samtidigt ge möjligheten för företaget att växa och bygga ut systemet med fler enheter. Med den nya versionen av op5 Monitor ger vi våra kunder ett enda verktyg för kontroll, övervakning och uppföljning av sina IT-beslut, oavsett om man väljer intern IT, eller t outsourcing, säger Jan Josephson.

op5 Monitor baseras på öppen källkod vilket ger lättillgänglig visualisering av data, god översikt av händelser för bättre kontroll, och flexibel användning anpassad efter de behov organisationen har. op5 Monitor 5.0 har därmed en motsatt utgångspunkt jämfört med mer traditionella övervakningssystem från stora leverantörer, som ofta består av mer tunga och kräver komplexa programinstallationer som försöker lösa alla problem för alla tänkbara typer av organisationer. Version 5.0 erbjuder bland annat dessa funktioner:

• Hanterar komplicerade systemstrukturer på ett helt nytt sätt – ger överblick för beslut om cloud computing, outsourcing m.fl.

• Stor skalbarhet låter kunden börja med en kompakt lösning och bygga ut efter behov.

• Flexibelt och intuitivt grafiskt användargränssnitt som låter användaren anpassa produkten för sina egna behov.

• Widgets eller grafiska fönster som gör det möjligt att personifiera vyer och inställningar och förbättra presentationerna av kundunika data.

• Smart sökfunktion med förmågan att söka, sortera och filtrera stora datavolymer.

• Ny Geomap-modul för nätvisualisering med Google maps support: Användaren kan visualisera sin infrastruktur hierarkiskt, statisk eller via geokartan som använder Google Maps API och ritar en karta med objekt- och statusinformation samt länkar.
  • Lätt att integrera data med tredjeparts applikationer till exempel CMDBs, ärendehanteringssystem m.fl.

Vi är mycket nöjda med den nya versionen av op5 Monitor. Det nya gränssnittet är både snabbare och enklare.

I en komplex IT-miljö med många olika delsystem som samkörs är det direkt avgörande att vi snabbt hittar eventuella problem. Uppföljning och rapporter är viktiga styrmedel för vår IT-planering och prioritering. Även här har det blivit mycket tydligare, snabbare och snyggare. Bra rapporter gör mitt arbete som IT-chef väsentligt enklare och mer effektivt, säger Kaj Johnson, IT-chef på Rezidor Hotel Group.

Användbarhet, flexibilitet och visualisering står förmodligen för mer än 80% av det totala kundvärdet. Övervakning av IT-system innehåller en mängd data och händelser som måste göras tillgängliga och lättförståeliga, avslutar Jan Josephsson, VD och grundare av op5.

Jan Josephson, VD/grundare, op5 AB
Mobil: +46 707-25 09 00