op5 gör succé inom offentlig sektor

Under 2009 har op5 fått många nya kunder från offentlig sektor. Anledningarna är flera men framför allt uppger man enkelhet, låga kostnader, flexibilitet, bättre kontroll och möjlighet till prenumeration som avgörande faktorer. För att minska de offentliga IT-kostnaderna används flera olika lösningar som virtualisering, outsourcing, moln-tjänster etc. Oavsett vilka lösningar man väljer så är ansvaret för en fungerande IT ändå alltid "ägarnas" dvs. kommunen, verkets eller bolagets. Grunden för detta ansvar är kontroll. Utan kontroll, mätbarhet och kontinuerlig uppföljning så blir det luddigt, oprioriterat och i många fall väldigt dyrt.

- För varje enskild kommun eller verk finns det stora pengar att tjäna på att våga titta på nya lösningar och inte tro att dyrt är lika med bäst. Våra kunder har höga krav på funktion, säkerhet och flexibilitet - som vi uppfyller, säger Jan Josephson, VD på op5. Över ett hundra op5 system är idag i drift inom det offentliga Sverige och det är vi jättestolta och glada över. Det ger oss en unik kunskap om gemensamma tjänster och system som dagligen används i den verksamheten, avslutar han.

Kraven på kommuner, landsting, länsstyrelser, statliga myndigheters, verk och deras IT-verksamhet ökar. I flera fall är dessa krav kopplade till stora projekt såsom "24-timmars myndigheter" mfl. Fler och fler människor idag är direkt beroende av att system fungerar till 100%. Det kan gälla anmälan av sjukdom, barnomsorg, byggnadslov mm. mm. Det är snabb och för många omtyckt förbättring av det offentliga Sverige att fler och fler av dessa tjänster blir tillgängliga via nätet. Samtidigt som detta givetvis kraftigt höjer kraven på kontroll och uppföljning.

Riksrevisionen har uttalat kritik mot svenska myndigheters säkerhet, spårbarhet och generella tjänstekvalitet via IT. Systemen och tillgängligheten är för dålig, anser Riksrevisionen. op5 har de senaste åren fått förtroendet att lösa detta för ett stort och växande antal kunder inom offentlig sektor. op5s övervakningssystem bygger på öppen källkod och öppna standarder vilket ger både enkelhet och stora kostnadsfördelar. Det går snabbt att installera, en komplett systeminstallation tar normalt sett inte mer en en vecka.

Med op5s produkter får kunderna en centraliserad och webbaserad mätbarhet av sina interna delsystem. Detta utgör grunden för kvalificerad tillgänglighetsrapportering, uppföljning och långsiktig kvalitetsförbättring av kommunernas IT-stöd.

Genom att identifiera fel och brister i den egna IT-miljön och dessutom brister hos underleverantörer som operatörer, internetaccesser etc, får ansvarig myndighet kontroll på var felet är samt vilka tjänster som påverkas.

Med central och säker, automatisk arkivering av IT-miljöns loggar från såväl infrastruktur, applikationer och användare uppfyller man kraven från Riksrevisionen på spårbarhet och arkivering.

Om op5:
op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna baseras på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket ett stort antal statliga verk och myndigheter samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborgsamt partners i flera andra länder. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.

op5s produkter omfattas av Verva-avtalet via partners. Läs mer på www.op5.se

Jan Josephson, VD op5 AB