op5 och Apica  i samarbete för bättre tester och övervakning av IT-system

De båda svenska mjukvaruföretagen Apica och op5 har inlett ett samarbete enligt vilket de båda företagens teknologier kommer att integreras för bättre tester och övervakning av interna IT-system.  Partnerskapet kommer att ge utvecklare, testare och applikationsägare förbättrade möjligheter att optimera applikationer, såväl internt som ur ett slutanvändarperspektiv, genom ett insticksprogram (plug-in) som hämtar data från bägge systemen.

Apica är Nordens ledande företag inom lasttester, prestandaanalyser och övervakning av webbsajter, molntjänster och mobila applikationer. op5 är ett snabbväxande svenskt företag som utvecklar mjukvarulösningar baserade på öppen källkod för kontroll av IT-tjänster för företag.

Genom att integrera Apicas och op5s respektive teknologier kan kunderna förbättra sina interna system för övervakning och kontroll av webbsajter och applikationer. Den nya plug-inlösningen möjliggör datainsamling från båda systemen, vilket underlättar analyser, rapportering och kartläggning.

–  Att bygga en perfekt webbsajt eller applikation är idag är inte så enkelt som det brukade vara. Ständiga förändringar i system, plattformar, utvecklingsverktyg, hostinglösningar m m gör det svårt att synkronisera allt. Genom att både testa dina interna systemlösningar och övervaka dem ur ett kundperspektiv kan man identifiera och proaktivt eliminera eventuella problem. Tillsammans med op5 kan vi kombinera övervakning av IT-resurser med övervakning ur ett kundperspektiv till en komplett paketlösning, säger Sven Hammar, VD, Apica.

–  Genom att kombinera användarnas erfarenheter av hur webbtjänsterna presterar, med all data som genereras från den underliggande infrastrukturen, servrar och applikationer i en enda bild kan man avsevärt minska den tid och de resurser som läggs på både prestandajustering och de teknikskiften som är så vanliga i dagens IT för webbtjänster.  Samarbetet med Apica gör det enklare för IT-avdelningar att förbättra servicekvaliteten, minska risken att något går snett – och i slutänden spara pengar, säger Jan Josephson, VD, op5.

op5 Monitor är ett unikt IT-övervakningsverktyg som kombinerar open source-systemens frihet och flexibilitet med tryggheten hos en professionell leverantör. op5 Monitor är en teknologiberoende övervakningslösning som ger kunderna en helhetsbild av hela nätverket och alla dess applikationer och tjänster. op5 Monitor är väl lämpad för såväl traditionella miljöer, som viruella, moln- eller outsourcade miljöer. Tillsammans med Apica ger op5 Monitor en kraftfull och unik lösning som täcker alla vitala delarna av en webbsajts infrastruktur.

Apicas produkter är särskilt utformade för molninfrastruktur. Företagets uppsättning av avancerade verktyg, Apica WebExcellence Suite, inkluderar Apica LoadTest, Apica WebPerformance, Apica ProxySniffer och Apica WebOverload. Dessa verktyg testar applikationer med avseende på maximal kapacitet, daglig prestanda, förbättrade laddningstider samt skyddar mot belastningstoppar.

Om Apica

Apica är ett svenskt företag som tillhandahåller internetbaserade tjänster som utför avancerade lasttester och prestandaanalyser av affärskritiska webbapplikationer. Med Apicas tjänster kan kunderna snabbt och effektivt höja kvaliteten, tillgängligheten och prestandan på hemsidor med tillhörande applikationer och servermiljöer.

Företaget har huvudkontor i Stockholm samt ca 300 mätpunkter i Norden, Europa och USA. Apica har utöver detta fler än tio testcentra i USA, Asien, Europa och Sverige som tillsammans kan generera lasttester på totalt mer än en miljon samtidiga besökare till en webbsajt.

Apica grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Teknologipartners är bl a Atex, Amazon, Microsoft, EPiServer, RightScale, och Rackspace. Integrationspartners är bl a Kerfi, TietoEnator, Basefarm, op5, Qbranch och Logica. Se www.apicasystem.com. Följ oss på Twitter: @ApicaSystem

op5 är ett marknadsledande företag inom utveckling av öppenkällkod-baserade IT-lösningar, för övervakning och administration av IT-system. Huvudprodukten är op5 Monitor, en kraftfull men samtidigt lättanvänd programvara för nätverksövervakning. Bland op5s kunder märks organisationer som Volvo, SAAB, Amnesty International, DVB Bank, Time Warner Cable, The Linde Group, DB Schenker, Comcast, CrossKey Banking, Fortum, Bring City Mail, CSC, Electrolux, Tullverket och många andra statliga myndigheter, lokala myndigheter och kommuner i hela Europa. op5 grundades 2004 och har kontor i Stockholm, Göteborg och München samt lokala partners runt om i världen. Se www.op5.com Följ oss på Twitter: @op5ab

Sven Hammar, VD Apica AB
Telefon: 08 – 400 273 27
Mobil: 0735 - 05 90 68
E-post: sven.hammar@apicasystem.com

Jan Josephson, CEO och grundare av op5
Telefon: 08-58 83 01 10

Citat

op5s samarbete med Apica gör det enklare för IT-avdelningar att förbättra servicekvaliteten, minska risken att något går snett – och i slutänden spara pengar.
Jan Josephson, VD, op5.