Övervakning 4.0 - från op5

Den nya op5 Monitor 4.0 är ett verktyg för företag och orgnisationer som idag står inför ett växande dilemma med allt större och komplexa IT-miljöer med ett stort antal tjänster, som affärssystem, e-post och internet, i sig ett ännu större antal IT-system. För att säkerställa tillgänglighet i detta krävs proaktiv drift via kontinuerlig övervakning och rapportering av systemstatus och prestanda.

Övervakning 4.0 - från op5
- Nya op5 Monitor 4.0 från svenska op5, som utvecklar produkter för övervakning av system och nätverk, erbjuder bland annat kraftigt förbättrad prestanda och ny funktionalitet för schemaläggning

- Svenska op5, som utvecklar produkter för företags IT-system och nätverk, släpper nu op5 Monitor 4.0, den nya versionen av övervakningslösningen op5 Monitor. Produkten erbjuder kraftigt förbättrad prestanda vilket innebär en snabbare övervakningslösning.

- Organisationer står idag inför ett växande dilemma med allt större och komplexa IT-miljöer med ett stort antal tjänster, t.ex. affärssystem, e-post och internet. Dessa tjänster består av ett ännu större antal IT-system. För att säkerställa tillgängligheten i denna djungel krävs proaktiv drift genom kontinuerlig övervakning och rapportering av systemens status och prestanda, säger Jan Josephson, ansvarig för affärsutveckling på op5.

- Med op5 Monitor 4.0 kan vi erbjuda både små och stora kunder en kraftfull, snabb och flexibel övervakningsprodukt till ett konkurrenskraftigt pris som är lätt att implementera, konfigurera och använda, fortsätter Jan Josephson.

Nagios 3.0
Att prestanda kan förbättras så mycket från en version till en annan beror på att op5 Monitor 4.0 baseras på Nagios 3.0, den nya versionen av öppen källkodsprojektet Nagios. I utvecklingen av Nagios 3.0 var prestanda ett av fokusområdena. Idag finns det ett stort antal verksamheter som använder äldre versioner av Nagios och som vill uppgradera till en senare version eller som har sneglat på op5s övervakningsprodukter.

- De organisationer som väljer att uppgradera till op5 Monitor 4.0 får tillgång till Nagios höga prestanda, men i ett mer lättanvänt paket med ett användarvänligt gränssnitt som möjliggör för fler personer att använda lösningen. De kan enkelt dra ut begripliga rapporter över hur IT-systemen fungerar och matcha detta mot SLA-avtal*, avslutar Jan Josephson.

Smart schemaläggning
För många IT-avdelningar är schemaläggning av driftövervakning en huvudvärk. Med op5 Monitor förenklas schemaläggning genom att användarna enkelt kan definiera tidsperioder för när en medarbetare ska meddelas om eventuella incidenter och för vilka system. I op5 Monitor 4.0 ingår nu ny funktionalitet för tidsperioder:

• Exception - Möjliggör för användaren att definiera undantag i en tidsperiod som till exempel födelsedagar, röda dagar, semestrar eller andra viktiga händelser
• Exclude - Möjliggör för användaren att utesluta tid ur en tidsperiod, t.ex. den tid på ett dygn som en person inte arbetar. På det sättet kan man bygga upp avancerade tidsperioder på ett väldigt enkelt sätt.

* SLA - Service Level Agreements reglerar en avtalad servicenivå

Screenshots
Demo op5 Monitor 4.0
Ladda ned op5 Monitor 4.0

Jan Josephson
Ansvarig för affärsutveckling, op5 AB
E-post: jan.josephson@op5.se

Nicholas Rundbom
AxiCom PR & Information
E-post: nicholas.rundbom@axicom.se

op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.
www.op5.com