Övervakning i hetluften, Rittal och op5 samarbetar!

Den kraftiga ökningen av nya IT-system och centraliseringen av servrar skapar problem med kyla, värme, el och andra miljöparametrar och oönskade överraskningar i form av driftstörningar. Rittal och op5 har nu inlett ett samarbete som ger kunderna möjlighet att förhindra detta genom övervakning av den fysiska miljön såväl som övrig hårdvara, applikationer och tjänster.

Rittal är ett av värdens ledande företag inom kapslingsteknik och tillhandahåller serietillverkade standardskåp och systemtillbehör samt kundanpassade systemlösningar för datadrift.

─ Kunderna har allt att vinna på Rittals och op5s samarbete säger Jan Josephson, vd på op5 AB. Genom att få med miljöövervakningen från utrustning som står i Rittal-skåp, med övrig utrustning så får man en bättre översikt och kan övervaka den fysiska miljön såväl som övrig hårdvara, applikationer och tjänster.

Redan tidigare har Rittals kunder kunnat köpa till ett modulärt system för övervakning av fysisk driftmiljö.
Rittal CMC-TC består i princip av tre byggstenar; processing unit, sensor unit samt olika sensorer som väljs beroende på vad man vill övervaka. Det kan till exempel röra sig om åtkomstbehörighet, temperatur-förändringar, rökutveckling, fukt/kondens eller vandalism.
CMC-TC är en flexibel "livvakt" som kan växa i takt med den övriga utrustningen.

Tack vare samarbetet mellan Rittal och op5 kan nu kunder koppla CMC-TC direkt till op5 Monitor. Med op5 Monitor övervakas hela IT-infrastrukturen med servrar, switchar, routers, skrivare mm. från flera olika tillverkare, applikationer; e-post, ekonomi, intranät, xtranät, processerna, kommunikation med Internet, fasta förbindelser och krypterade länkar, trafikmönster; onormala trafikflöden vid spam eller virusattacker, traditionell eller IP-telefoni och brandväggar, certifikathantering etc.

op5 utvecklar kompletta system för nätverks- och systemövervakning, insamling av statistik samt analys av trafikflöden. För detta ändamål har man i dagsläget tre applikationer som kan verka fritt oberoende av varandra, och som tillsammans ger en komplett bild av it-infrastrukturen , status och på vilket sätt den används.

För mer information Jan Josephson, vd op5 AB, telefon 08-23 02 28, mobil 0707-25 09 00, e-post jan.josephson@op5.se Håkan Persson,marknadschef, Rittal Scandinavian AB, telefon 0431-49 97 50, mobil 070-341 40 46, e-post hakan.persson@rittal.se

Om Rittal Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group, är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning. På Rittal Scandinavian AB hanterar 80 medarbetare 8.000 artiklar och 3.000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm, Göteborg och Gävle samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2005 uppgick till 500 MSEK.

Om op5 op5 AB grundades 2003. Affärsidén är att erbjuda användarvänliga, kostnadseffektiva och funktionella produkter inom området it-drift. Företagets målgrupp är företag, organisationer, stat och kommun med större datanätverk med behov av driftövervakning. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 Log Server. op5 levererar alltid kompletta system för full funktionalitet med support. Företaget är svenskt och har kontor i Stockholm och Göteborg Försäljningen bedrivs även genom olika affärspartners i Sverige och övriga Europa, för mer info se www.op5.se