Stark och stabil tillväxt för svenska programutvecklarföretaget op5

Bara tre procent av svenska företag uppnår en AAA-rating av kreditanalytikerföretaget Soliditet och IT-företaget op5 är nu en av dem. Med stark tillväxt i omsättning och resultat var 2009 det bästa året för op5 som utvecklar övervakning för datacenter.

Bara tre procent av svenska företag uppnår en AAA-rating av kreditanalytikerföretaget Soliditet och IT-företaget op5 är nu en av dem. Med stark tillväxt i både omsättning och resultat var 2009 det bästa året någonsin för företaget som utvecklar övervakningssystem för datacenter.

– Att kunna utöka vår verksamhet ur nästan alla aspekter ett år som 2009 är naturligtvis tillfredsställande och Soliditets AAA-rating bekräftar att op5 står på en solid grund både ekonomiskt och affärsmässigt, säger Jan Josephson, VD och medgrundare av op5.
– För våra kunder är det viktigt att ha en lösning på lång sikt. I detta avseende är en högsta möjliga kreditvärdighet som detta en nyckel i säljande meningen. op5 utvecklar produkter övervakning av IT-infrastrukturen och hade en god tillväxt under 2009, både till omsättning och resultat.

Endast tre procent av svenska företag anses värda ett AAA-kreditvärdighetsbetyg. Soliditets ratingsystem baseras på en utvärdering av fyra områden: grundläggande fakta, ägande, ekonomi och betalningshistorik.

- En viktig kvalitetsmätning är vår mycket höga förlängning antalet abonnemang, säger Jan Josephson. – Under 2009 valde mer än 97 procent av vår kundbas att förlänga sitt avtal för sina licenser. Detta visar att våra kunder anser att vi fortsätter att leverera värde över tiden. Detta inger förtroende och stärker oss både på kort och lång sikt.

- Den tillväxt op5 haft under 2009 visar att företaget positionerat sig som en utmanare i en växande marknad med nya kunder som ställer nya krav på flexibel övervakning av de IT-system som de har kommit att lita på, säger op5 styrelseledamot Tom Nyman på Pod Venture Partners .

– Kravet på kontroll och uppföljning av företagets IT tjänster ökar i direkt relation till starka trender som outsourcing, virtualisering och tjänster som ligger i molnet.

op5 har även förstärkt sin styrelse med två välkända svenska IT-industrinamn: Anders Harrysson, tidigare chef för Central-och Nordeuropa på Sun Microsystems och tidigare ordförande i MySQL och Rune Hurtig, en av grundarna och tidigare VD på Transmode. Anders Harrysson har mer än 20 års erfarenhet från internationell IT-bransch och från Sun Microsystems i många år. Rune Hurtig är en av grundarna och tidigare VD på Transmode, ett av de mest framgångsrika högteknologiska företagen i Sverige.

– Vi är mycket glada över att vi fått både Anders Harrysson och Rune Hurtig till styrelsen. Genom detta har vi en mycket erfaren styrelse för framtida tillväxt, säger op5-styrelseledamoten Tom Nyman på Pod Venture Partners. Styrelsen består nu av Rune Hurtig (ordförande), Tom Nyman, Anders Harrysson, Joachim Karlsson och Per Wejke.

op5 är ett marknadsledande företag inom Open Source Management som utvecklar och levererar Open Source-baserad mjukvara som ger kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Lösningarna baseras på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supportar. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2004. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg, samt partners i flera andra länder. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Chalmers Capital och Pod Venture Partners.

www.op5.com/

Jan Josephson,