Bokförlaget Opal sticker ut som ett Diamantföretag

Report this content

Idag deltar Bengt Christell och Catrine Christell på Soliditets stora prisutdelning på Berns Salonger. Bokförlaget Opal har i år blivit ett diamantföretag. Kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet hyllar de företag som lyckats behålla högsta kreditbetyg (trippel-A) under 20 års tid.

Soliditet Diamond Awards är näringslivspriset som premierar långsiktighet och uthållighet snarare än snabbast tillväxt eller kortsiktiga vinstlyft. Bara 3 procent av Sveriges aktiva företag har högsta kreditbetyg (AAA) och de som får och sedan behåller sitt AAA-betyg under hela 20 år utgör endast 1,35 procent.

Många pristagare är industriföretag, utöver barnboksförlaget Opal sticker bland annat klädesföretaget Gant ut. I dagens Svenska Dagbladet Näringsliv kan man läsa om årets pristagare. ”Den här typen av företag utgör näringslivets ryggrad. De fokuserar inte på att optimera nästa kvartal utan tänker väldigt långt framåt, säger Patrik Attemark, vd på Soliditet som i dag delar ut pris till årets nykomlingar i diamantligan.”

Mer om priset går att läsa på:

Opal är ett fristående förlag med kvalitetsinriktad utgivning för barn och ungdom. Större delen av förlagets utgivning är böcker av svenska författare och illustratörer men även översatt litteratur ges ut. Utgivningen består av böcker för alla åldrar, från pekböcker för de allra minsta till romaner för ungdomar som redan är vuxna.

Taggar: