Bokhandel uppmuntrar barn till blomplockning

Report this content

Barnbokhandeln Bokspindeln i Stockholm arrangerar ofta författarbesök för barn på lördagar. Imorgon får de besök av författaren Stefan Casta och illustratören Maj Fagerberg. Och det blir inte bara högläsning utan även blomplockning och växtpressning står på agendan. En spännande eftermiddag i naturens tecken väntar både barn och vuxna!

Stefan Casta och Maj Fagerberg ligger bakom den unika boken Humlans herbarium, som är en flora, växtpress och herbarium i ett! Det är en bok som fått fantastiskt mottagande av både bokhandeln och dess kunder. Innan boken släpptes 23 april visades den upp på Botaniska trädgården i Lund under stor succé. Alla skånska tidningar skrev hyllande ord om den  och en skolklass inledde ett projekt utifrån boken.

Utdrag från Bibliotekstjänsts recension av Humlans herbarium (Helene Ehriander.
Häfte 12115):

"Detta är bland det vackraste och mest tilltalande som gjorts för barn på många år! Boken är ett konstverk både vad gäller innehåll och utförande, alltifrån den linnebundna klotryggen till det skira silkepappret som ska skydda de pressade och torkade växter som barnen uppmuntras att klistra in. Det är en kärleksfull skildring av de vilda blommornas värld som går från hjärta till hjärta och öppnar för ett helt nytt sätt att se dessa växter. … Humlans herbarium är en inspirerande bok att äga och att växa med, en bok som kan introduceras genom tematiskt arbete och som inbjuder till att göra små utställningar på skolor och bibliotek."

Nu delar Stefan Casta och Maj Fagerberg med sig av sina blomkunskaper, både i ord och handling. De läser ur boken och visar hur man kan pressa och samla blommor i ett herbarium. En inspirerande stund där man ser hur lätt växtpressning är och hur man kan samarbeta i alla åldrar.

Men först ordnar Bokspindeln blomplockning! De uppmanar barnfamiljer att komma till bokhandeln redan 13.30 för att tillsammans leta reda på några av blommorna som finns i boken. Promenaden går i Vasaparken och sedan återvänder alla till Bokspindeln 14.00 för att möta Stefan och Maj och se hur man kan använda deras underbara bok.

Var med om ett exklusivt möte med upphovsmännen och möjligheten att se hur barn och vuxna kan använda sig av denna unika bok! Välkommen till Bokspindeln på Odengatan 84 klockan 13.30 den 26 maj.

För mer information eller recensionsex, kontakta Melina Grimlund, marknadsansvarig på Bokförlaget Opal: 08-28 21 06, melina@opal.se.

Opal är ett fristående förlag med kvalitetsinriktad utgivning för barn och ungdom. Större delen av förlagets utgivning är böcker av svenska författare och illustratörer men även översatt litteratur ges ut. Utgivningen består av böcker för alla åldrar, från pekböcker för de allra minsta till romaner för ungdomar som redan är vuxna.

Taggar: