Med kvinnoblick på historien

Report this content

Nu kommer slutligen den tionde boken i Solveig Olsson-Hultgrens kvinnoserie. En serie som visar Sveriges historia sett ur arbetardöttrarnas ögon. Vi får läsa om kvinnornas liv och historia, kamp och drömmar, under hela 1900-talet – ett sekel då så mycket förändrades och en del inte alls.

Första boken om de småländska systrarna Andersson, ”Siden sammet, trasa, lump”, utspelar sig 1899 och den avslutande boken, ”Fyra systrar”, knyter ihop historien i slutet av 1900-talet. Solveig Olsson-Hultgren ger oss historia som inte innehåller de stora männen, slagen eller uppfinningarna. Istället berättar hon om unga kvinnors vardag från 1899 fram till i dag. Det är en ungdomsserie som är lika uppskattad av vuxna och som ofta läses i bokcirklar.

Ying Toijer-Nilsson (SvD 2012-03-06) beskriver Solveig Olsson-Hultgrens bedrift genom att säga att hon skriver herstory istället för history, vilket är en bra sammanfattning. Vidare skriver Ying Toyer-Nilsson:

”Trots att vissa tendenser till karikatyrer kan diskuteras är Solveig Olsson-Hultgrens kvinnoblick på historien uppfriskande, medryckande och tankeväckande. Det känns tomt att sätta tillbaka så mycket rolig och spännande läsning i bokhyllan men gott att kunna tillfoga den tionde boken. Det stora projektet om arbetets döttrar är lyckligen genomfört.”

Lagom till Kvinnodagen 8 mars släpps Fyra systrar, och därmed är en kvinnohistorisk svit på 2276 sidor avslutad.

För mer information eller recensionsex, kontakta Melina Grimlund, marknadsansvarig på Bokförlaget Opal: 08-28 21 06, melina@opal.se.

Opal är ett fristående förlag med kvalitetsinriktad utgivning för barn och ungdom. Större delen av förlagets utgivning är böcker av svenska författare och illustratörer men även översatt litteratur ges ut. Utgivningen består av böcker för alla åldrar, från pekböcker för de allra minsta till romaner för ungdomar som redan är vuxna.

Taggar: