Spel används för att marknadsföra bok

Report this content

Den 19:e september kommer den fängslande ungdomsthrillern Erebos ut på Svenska. Boken har under det senaste året blivit en enorm succé i ursprungslandet Tyskland, där otaliga läsare har lagt upp videorecensioner på YouTube och skapat mängder av fansidor på Facebook. Nu kommer den äntligen till Sverige, där marknadsföringen sker via ett dataspel. Rättigheterna till boken har sålts till 16 länder.

Erebos är en spännande och annorlunda berättelse om den manipulativa delen av virtual reality. Bokens titel är tagen efter namnet på ett dataspel som skickas runt i Londons skolor. Det sprids snabbt och de studenter som får tag på spelet fastnar helt och spelar nätterna igenom. Det ska snart visa sig att spelet inte slutar när datorn stängs av, utan tar sig in i spelarnas liv. Personlig information stjäls och snart är det uppenbart att spelet har en agenda bortom underhållning: Hämnd.

Kommunikationsbyrån Tea4Two har byggt upp ett spel, www.erebosthegame.com, som lanserades den 8:e augusti. Spelet fungerar som en prolog till boken, där vi möter den mörka sidan av Erebos då vi måste förhindra ett mord genom att samarbeta med karaktärer, följa upp ledtrådar och knäcka koder, och allt knyter an till händelserna i boken.

På svenska Facebooksidan, facebook.se/erebosthegame, får man den senaste infon om vad som händer kring Erebos, och dessutom kan man testa att maila adresserna som finns i boken och se vad man får för svar.

Snart kommer det cirkulera bokmärken och usb-minnen som leder en in i spelet. Vad är verkligt och vad är på låtsas? Du bestämmer!

___________

För mer information, kontakta Melina Grimlund, marknadsansvarig på Bokförlaget Opal: 08-28 21 06, melina@opal.se.

Bokförlaget Opal är ett fristående förlag med kvalitetsinriktad utgivning för barn och ungdom. Större delen av förlagets utgivning är böcker av svenska författare och illustratörer men även översatt litteratur ges ut. Utgivningen består av böcker för alla åldrar, från pekböcker för de allra minsta till romaner för ungdomar som redan är vuxna.

Tea4Two är ett internationellt produktionsbolag inom transmedia, speldesign, kommunikation och historieberättande. Produktionsformerna varierar från projekt till projekt, men fokus ligger alltid på upplevelsen. Företagets produktioner har belönats med Emmy-awards och Banff-awards.

Taggar: