Open Infras kvalitetssatsning: "Skillnaden börjar märkas"

Report this content

Open Infra har under året inlett ett viktigt förändringsarbete där det bland annat handlar om att införa mer kontroll och styrning av bredbandsprojekt.

Vi frågade D-konsults VD Daniel Andersson, oberoende besiktningsman och ofta anlitad i bredbandsprojekt om han ser att förändringsarbetet ger effekt:

”När det gäller Open Infras projekt som slutförs under andra delen av 2024 ser jag en tydligt ökad närvaro av kvalitetsansvariga, projektledare och byggledare. Det bidrar till att företaget försäkrar sig om att arbetet utförs enligt Robust Fiber och ett exempel på det är projektet Markaryd-Hinneryd."

Parallellt med att Open Infra satsar på ökad styrning och kontroll lägger man stora resurser för återställande av tidigare projekt. Sedan en tid tillbaka genomför Open Infra en stor besiktningsinsats och tar då hjälp bl a av D-Konsult.

Vad skulle du säga har varit de största utmaningarna senaste åren?

”Jag skulle säga att det till största del handlar om markrelaterade frågor. Min kollega Anders Buss genomför besiktningar som omfattar enskilda väghållare, privata markägare osv. De här besiktningarna resulterar sedan i åtgärdspunkter som Open Infra genomför.”

Har du någon ytterligare reflektion kring kvalitetssäkring?

”Jag skulle förslagsvis titta på hur man väljer att fördela ansvaret för försyn och slutsyn. Här kan man säkerställa kvalitet med ett förändrat grepp”, avslutar Daniel Andersson.

Mer om företaget: Open Infra är en av Sveriges största nätägare. Företaget bidrar till att minska det digitala utanförskapet genom att förse hushåll med internetanslutningar, ofta i mer avlägsna och svårbyggda delar av landet. Open Infra gräver ca 5 miljoner meter årligen, och har avtal med 15 000 markägare.

Mer om oberoende besiktningsman:  En oberoende besiktningsmans uppdrag är att upprätthålla en objektiv och opartisk bedömning av fiberutbyggnadsprojekt och säkerställa att fiberutbyggnaden uppfyller krav från PTS och Robust Fiber.