Open Infras VD: Nu tar vi krafttag för markägarna

Report this content

Erik Stiernstedt, VD för Open Infra: I de flesta fall går besiktning och återställning enligt plan men det finns områden i Sverige där vi ligger efter med denna viktiga del, säger Erik Stiernstedt. Nu tar vi ett rejält omtag och ska komma i mål, vi vet att vi behöver lyfta oss.

Att träffa markägare är en viktig del av mitt jobb, säger Open Infras projektchef Philip Andersson. I veckan genomfördes ett platsbesök i Eltebo i Gästrikland tillsammans med LRF:s representant Lotta Zetterlund. Eltebo är ett exempel där man fortfarande väntar på att Open Infra skall slutföra projekten - och det har tagit alltför lång tid, säger Philip Andersson.

Vilka är de vanligaste kvalitetsbristerna?

Erik Stiernstedt fortsätter: Det kan handla om att fiberkabeln inte grävts ned på det djup som gäller, eller att stenar inte flyttats bort från grävsträckan. Samtidigt vill jag lyfta fram att vi nu har ett förändrat och förbättrat arbetssätt som förebygger många av de brister vi tidigare sett. Exempelvis dokumenterar vi nu grävdjup och grävd sträcka digitalt.

Men att ni har ett nytt arbetssätt nu hjälper ju inte de markägare där Open Infra redan grävt. Hur länge ska man behöva vänta på besiktning och återställning?

-Jag önskar jag kunde säga att vi löser detta rekordsnabbt nu när vi sätter ett extra fokus under hösten, särskilt för de markägare som väntat oförsvarligt länge. Vi är igång med arbetet och har personal ute som besiktigar projekt systematiskt i turordning.

Om jag som markägare har väntat länge på att ni ska komma och återställa, ska jag kontakta Open Infra och beställa besiktning nu?

Nej, så här går det till: Vi kontaktar dig som markägare när vi närmar oss ditt aktuella område. Godkänns arbetet vid första kontakt kan vi sedan betala ut intrångsersättning.

Önskar man besiktning på plats bokar vi in det och dokumenterar eventuella åtgärder som underentreprenören återställer inom kort tid. Till slut görs en slutbesiktning av oberoende besiktningsman. Då kan vi därefter betala ut intrångsersättningen.

Vi arbetar nu systematiskt och betar av område efter område.

Har Open Infra resurser att genomföra återställningsarbetet?

-Den här insatsen är högt prioriterad i vår verksamhet. Vi kommer rikta om våra resurser till återställning och det kan betyda att underentreprenörer flyttas temporärt från nybyggnadsprojekt.

Vad vill du avslutningsvis lyfta fram?

-Vi är måna om att göra rätt och förstår att förtroendet för oss är beroende av att vi lyssnar på våra markägare och kunder. Open Infra bidrar till samhällskritisk infrastruktur, vi är en av Sveriges största nätägare och självklart ska vi agera förtroendeingivande, avslutar Erik Stiernstedt.

​​​​​​