Uppkopplad glesbygd – Open Infra bidrar till digital inkludering

Report this content

Projektledare Alexander Kolesnikov från Open Infra tillbringar många dagar ute i fält och befinner sig nu med ett team i Vitådalen utanför Luleå. Här driver Open Infra ett fiberprojekt som är nära tre gånger större till ytan än andra glesbygdspojekt.

“Att förse hushåll runt om i Sverige med fiberanslutning är ett samhällsviktigt uppdrag och det motiverar mig i mitt arbete,” berättar Alexander, och fortsätter: “Jag tycker alla förtjänar att ha lika bra tillgång till Internet oavsett om man bor avlägset.”  I just Vitådalen har intresset funnits länge för fiber och Open Infra kommer  leverera internetanslutning till ca 300 hushåll. En fråga som ofta dyker upp är varför det tar så lång tid för fiberprojekt.

”Fiberprojekt är mer långdistanslopp än 100 meter sprint” berättar Alexander,  som sedan han började på Open Infra hunnit med flera roller på företaget - något han säger har hjälpt honom förstå verksamheten på djupet: “Alla delar hänger ihop. Vi har säljare ute i fält som ser till att tillräckligt många vill ha fiber installerat – till största delen finansierar vi utbyggnaden med egna medel och projekten måste vara kommersiellt lönsamma. Arbetet står inte heller stilla bara för att vi inte har grävteam ute, då arbetar vi med att samla in tillstånd och avtal vilket är det som tar absolut mest tid. Mycket handlar om förarbete innan själva grävningen kan ta vid. Och efter grävningen görs besiktning och ersättning till markägarna betalas ut. Ibland blir det åtgärdslista efter besiktning, då ska den såklart rättas till.”

Digital dokumentation underlättar arbetet och förenklar besiktningen, berättar Alexander.

En av grävmaskinisterna tar en bild på sträckan där  grävmaskinen precis grävt. Bilden laddas sedan upp till det system Alexander har tillgång till på mobiltelefon och läsplatta. “På det här viset kan vi följa antalet meter som grävs varje dag, kontrollera grävdjup och fånga eventuella avvikelser snabbt.”

Att dokumentationen görs digitalt underlättar kvalitetsuppföljning och besiktning. “Även om man tar stickprov vid en besiktning i projektets slutfas är det lätt att missa något, särskilt om det som här handlar om långa sträckor. Alla inblandade i projekten, även markägarna,  får ett bättre slutresultat med digital uppföljning,” säger Alexander som jobbat tre år på Open Infra. “Mitt jobb handlar mycket om frihet under ansvar och jag trivs väldigt bra. Jag får se delar av Sverige jag inte varit i tidigare, och jag får möta människor i många olika sammanhang som här i Vitådalen. Jag gillar att samarbeta och ibland hitta andra vägar framåt än vi först tänkt, det passar mig perfekt,” avslutar Alexander.