IBM och Openwave i strategisk allians för trådlöst Internet

Report this content

IBM och Openwave i strategisk allians för trådlöst Internet IBM och Openwave ingår i dag en tioårig strategisk allians som avser tjänster och lösningar för mobiloperatörer. Företagen utnyttjar sin kompetens inom infrastruktur för e-business respektive programvara för mobilt Internet och meddelandehantering för att gemensamt utveckla, implementera och marknadsföra nya tekniska lösningar. IBM och Openwave avsätter initialt gemensamt 200 personer som ska arbeta inom alliansen. Mindre än en promille av IBMs drygt 90 000 samarbetspartners betraktas som strategiska allianser. IBM och Openwave skapar en gemensam öppen referensarkitektur, som med hänsyn till den snabba utvecklingen i branschen kommer att uppdateras var tredje till sjätte månad. En integration av IBMs Websphere Portal och Openwaves Mobile Access Gateway finns tillgänglig för operatörer redan i dag. Lösningarna kommer att baseras på en integration av Openwaves programvara för meddelandehantering och mobilt Internet och IBMs WebSphere. Openwaves produkter omfattar e-post, mobilt Instant Messaging (IM), Unified Messaging (UM), multimediameddelanden, nerladdning av mobila tjänster och lösningar för operatörers hantering av abonnenter och tjänster. IBMs produkter omfattar WebSphere Portal, WebSphere Application Server, WebSphere Voice Server, WebSphere Everyplace Server, WebSphere Business Integrator, Tivoli technology management software och DB2 data management software. De nya integrerade lösningarna optimeras för IBM pSeries eServers och Shark storage, IBMs produkt för datalagring. Företagen erbjuder de nya lösningarna tillsammans med tjänster från IBMs konsultorganisation IBM Global Services och finansiering från IBM Global Financing. Lotusdivisionen inom IBM skapar och integrerar lösningar för meddelandehantering mellan Openwaves kunder och Lotusanvändare. För att leverera lösningarna används IBMs Service Provider Delivery Environment (SPDE), en arkitektur baserad på öppna standards och utformad för att ge mobiloperatörer möjlighet att introducera nya tal-, text- och Internettjänster snabbt och billigt. Med SPDE förenklas också nätoperatörernas övergång till 3G. - Vi befinner oss mitt uppe i ett fundamentalt skifte till en mer standardsbaserad IP-centrisk värld. Gemensamt driver vi nu på utvecklingen och hjälper operatörer och tillverkare av mobila enheter att anpassa sig till en värld där databehandling flyttar från PC:n till andra typer av enheter, säger Rod Adkins, General manager för IBMs Pervasive Computing Division. - Genom att kombinera IBMs erfarenheter av arbete med en mångfald plattformar och Openwaves expertis inom trådlös kommunikation kommer alliansen att kunna erbjuda den första allsidiga och integrerade plattformen för nästa generations mobila tjänster, säger Kevin Kennedy, COO hos Openwave. Denna strategiska allians mellan IBM och Openwave är det senaste exemplet på hur IBM genom sitt PartnerWorld for Developers Program erbjuder lösningar och tjänster tillsammans med ledande programutvecklare. Mindre än en promille av IBMs drygt 90 000 samarbetspartners betraktas som strategiska allianser. Om IBM IBM är världens största IT-företag med 320 000 anställda. År 2001 omsatte IBM 85,8 miljarder dollar. IBM Svenska har 3 250 anställda. Om Openwave Openwave Systems Inc. är noterat på Nasdaq (OPWV) och världsledande inom utveckling av applikationer och programvara för IP-baserad infrastruktur. Openwave är ett världsomspännande företag med huvudkontor i Redwood City i Kalifornien. För mer information, vänligen besök www.openwave.com. För mer information, vänligen kontakta Barbro Lådö Vicky Ryce IBM Sverige Openwave EMEA 070-793 47 10 +44 77 15 698 599 barbro_lado@se.ibm.com vicky.ryce@openwave.com Martin Lindvall Florman PR 0709-69 25 25 martin.lindvall@flormanpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT01070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT01070/wkr0002.pdf