Nu kommer direktmeddelanden för mobiltelefoner

Report this content

Nu kommer direktmeddelanden för mobiltelefoner Direktmeddelanden - eller instant messaging - från dator till dator har varit möjlig i ett par år, bland annat via det populära ICQ. Nu lanserar Openwave en mobil variant som gör det möjligt att även skicka direktmeddelanden mellan mobiltelefoner och mellan mobiltelefon och dator. Mobiloperatörerna kan installera Openwave Instant Messaging direkt i sina befintliga nät och det fungerar på dagens mobiltelefoner. Openwave Instant Messaging gör det möjligt att sända direktmeddelanden till sina kompisar från både mobiltelefon och dator. När användaren är uppkopplad mot Internet kan han eller hon se vilka kompisar som också är det. Men man behöver inte vara ständigt uppkopplad för att bli inbjuden till en chat. Det räcker med ett vanligt SMS för att bjuda in någon. - Tillsammans med Openwaves övriga lösningar för meddelandetjänster erbjuder Instant Messaging ett tidigare oöverträffat samspel mellan mobiltelefoner och datorer, såväl som mellan SMS och direktmeddelanden, säger Don Listwin, styrelseordförande och verkställande direktör för Openwave. Efterfrågan på Openwave Instant Messaging är redan stor. Genie, där British Telecom samlat sina mobila Internettjänster, introducerar redan i december sin tjänst för direktmeddelanden och fem ledande mobiloperatörer i Europa, Asien och USA har inlett försök med Openwaves lösning. # # # Om Openwave Openwave Systems Inc, är noterat på Nasdaq (OPWV) och världsledande när det gäller att skapa applikationer och programvara för IP-baserad infrastruktur. Openwave är ett världsomspännande företag med huvudkontor i Redwood City i Kalifornien. För mer information, vänligen besök www.openwave.com. För mer information, vänligen kontakta Openwave Europa Openwave Norden Chris Cartwright Martin Lindvall Bite Communications Florman PR Ltd. 0709-69 25 25 +44 20 8600 6729 martin.lindvall@flormanpr.se chrisc@bitecomm.co.uk ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT01140/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT01140/bit0002.pdf