Openwave i strukturaffär med svenska Ellipsus

Report this content

Openwave i strukturaffär med svenska Ellipsus Svenska Ellipsus utvecklar programvara för mobiloperatörers hantering av tjänster. Openwave förvärvar i dag bolagets teknologi samt relaterade tillgångar. Köpesumman uppgår till drygt 17,5 miljoner dollar och förvärvet sker med aktier i Openwave samt till viss del kontanter. Genom förvärvet kan Openwave utöka kapaciteten hos sina produkter för nerladdning av tjänster för mobilt Internet till att omfatta även Java- applikationer som spel och multimedia. Den flexibla arkitekturen i Ellipsus nerladdningsteknik ger mobiloperatörerna möjlighet att både effektivt och omedelbart tillgodogöra sig intäkter från nya konsumenttjänster. Det kan handla om applikationer för såväl spel som nerladdning av ljud och bild. - Det är spännande att få vara med och bidra till Openwaves framgångar. Ellipsus nerladningsteknik för Java är en naturlig utveckling av Openwaves ledande erbjudande för hantering av mobilt Internet. Operatörerna kommer nu att mer effektivt kunna hantera sina relationer med innehållsleverantörer, sin kvalitetssäkring och leveransen av tjänster till mobilanvändarna, säger Rikard Kjellberg, CTO och en av grundarna av Ellipsus. - Vi är övertygade om att Java är en nyckel till de spännande tjänster som kommer att driva på utvecklingen och användningen av mobila Internettjänster. Med över 200 miljoner Java-telefoner på marknaden nästa år avser vi säkerställa att operatörer och utvecklare kan erbjuda bästa tänkbara tjänster då, säger Michael Quazza, vice president of Product Management hos Openwave. Ellipsus tidiga framgångar inom utveckling av teknik för J2ME (Java 2 Platform Micro Edition) MIDlet fick Sun Microsystems att välja Ellipsus som referens för implementering av sin Java Vending Machine. Sun har infört Ellipsus lösningar i democenter i Menlo Park i Kalifornien samt i Stockholm. ### Om Openwave Openwave Systems Inc, är noterat på Nasdaq (OPWV) och världsledande när det gäller att skapa applikationer och programvara för IP-baserad infrastruktur. Openwave är ett världsomspännande företag med huvudkontor i Redwood City i Kalifornien. För mer information, vänligen besök www.openwave.com. För mer information, vänligen kontakta Openwave Nordics Martin Lindvall Florman PR 0709-69 25 25 martin.lindvall@flormanpr.se Openwave (Europe) Limited Chris Cartwright Bite Communications Ltd. +44 20 8600 6729 chrisc@bitecomm.co.uk ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/29/20020529BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/29/20020529BIT01010/wkr0002.pdf