Openwavestöd för OMA-initiativ

Report this content

Openwavestöd för OMA-initiativet Nu ansluter sig också Openwave, ledande inom programvara för mobilt Internet, till branschinitiativet Open Mobile Architecture (OMA) som presenterades vid senaste Comdexmässan i Las Vegas. Det är ett viktigt steg för branschen när Openwave, som redan tidigare har arbetat för standardiserade öppna och interoperabla programvaror, nu också ansluter sig till OMA. Deltagarna i OMA utvecklar produkter och tjänster som baseras på en öppen arkitektur som WAP2.0/XHTML, MMS och Java-teknik. De arbetar i nära samarbete med standardiseringsorgan som 3GPP, WAP Forum och Java Community Process (JCP) och ska också ta fram ny teknik som behövs för att utveckla och testa öppenhet och interoperabilitet. - Nokia är övertygat om att detta är vägen för att få fart på en bred användning av mobilt Internet. Openwave har länge utvecklat innovativa tekniska lösningar inom området och vi välkomnar därför deras engagemang för Open Mobile Architecture, säger Pertti Korhonen, Senior Vice President hos Nokia Mobile Software. - Motorola och Openwave har länge arbetat tillsammans för att förbättra prestanda och användbarhet hos mobiltelefoner med Internetaccess. Därför är vi mycket glada över att Openwave också ansluter sig till OMA. Nyckeln till framgång för mobila tjänster och nöjda kunder handlar om samarbete mellan de ledande företagen, säger Leif Soderberg, Senior Vice President och General Manager för strategi och affärsutveckling hos Motorola Personal Communication. - IBM har ett nära samarbete med bland annat Ericsson, Motorola, Nokia och Openwave för att skapa flexibla lösningar för mobiloperatörer. Genom OMA får vi bättre möjlighet att hjälpa dem att nå snabb avkastning på sina investeringar i 3G, säger Jon Prial, Vice President med ansvar för marknadsföring hos IBM Pervasive Computing Division. - Vi ser fram mot att arbeta jämsides med Nokia, Motorola och de många företag som stödjer initiativet för att så snabbt som möjligt ge våra kunder möjlighet att förbättra sina erbjudanden, konstaterar Don Listwin, styrelseordförande och CEO för Openwave. Interoperabilitet är nyckeln till framgång för hela branschen och vi testar för närvarande ett antal nya produkter tillsammans med andra företag. Vår anslutning till OMA kommer att ge ett direkt genomslag för branschens nästa tillväxtfas, avslutar Listwin. ### Om Open Mobile Architecture Open Mobile Architecture (OMA) är ett branschsamarbete som syftar till globala och öppna applikationer och tjänster för mobilt Internet. Genom olika standardiseringsorgan skapar samarbetet enhetliga och interoperabla mobila tjänster för alla marknader, operatörer och mobiltelefoner. Om Openwave Openwave Systems Inc, är noterat på Nasdaq (OPWV) och världsledande när det gäller att skapa applikationer och programvara för IP-baserad infrastruktur. Openwave är ett världsomspännande företag med huvudkontor i Redwood City i Kalifornien. För mer information, vänligen besök www.openwave.com. För mer information, vänligen kontakta Openwave (Europe) Limited Vicky Ryce Martin Lindvall +44 1442 458809 Florman PR vicky.ryce@openwave.com 0709-69 25 25 martin.lindvall@flormanpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/18/20020218BIT01100/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/18/20020218BIT01100/bit0002.pdf