Spanska mobilanvändare hinner före - Får MMS-liknande tjänster

Report this content

Spanska mobilanvändare hinner före - Får MMS-liknande tjänster Openwave, världsledande inom programvara för mobilt Internet, och Telefónica Móviles España (TME) tar gemensamt ett steg närmare framtidens tjänster för mobilanvändare. Genom att använda Openwaves plattform Download Fun ger TME sina GPRS-kunder en försmak av MMS (Multimedia Messaging Services), med nerladdningstjänster som är väsentligt mer avancerade än dem som varit tillgängliga med SMS och WAP. Utöver bakgrundsbilder, skärmsläckare och animationer kommer mobilanvändarna att kunna ladda hem och lyssna på musik samt få tillgång till fotografier i färg och polyfoniska ringsignaler. Det senare innebär att telefonen kan simulera flera toner samtidigt. Download Fun tillåter TME att erbjuda förhandstitt innan man bestämmer sig för att ladda hem och betala för ett objekt och möjlighet att bestämma när man vill ta emot det. Att telefonen klarar av och har tillräcklig kapacitet att ladda hem objektet kontrolleras automatiskt. Utvecklingen av de nya multimediatjänsterna är ett första resultat av Openwaves strategiska samarbete med TME och deras gemensamma arbete med branschinitiativet M-Services. Openwaves lösning kommer att tillåta TME att, utöver uppkopplad tid, ta betalt per nedladdat objekt för såväl kontantkortskunder som vanliga abonnenter. Download Fun är en öppen plattform för nerladdning av stora filer, till exempel digitala bilder i färg, Java-applets, musikfiler med mera. Om M-Services M-Services är ett initiativ från GSM Associations, den globala branschorganisationen för GSM-operatörer och mobiltillverkare. Initiativet som syftar till att öka antalet och användningen av mobila Internettjänster innehåller ett antal riktlinjer för funktioner hos mobiltelefoner. De ger operatörerna och utvecklarna av program och tjänster en gemensam utgångspunkt för att skapa, och dessutom kunna ta betalt för nya kundfokuserade tjänster. Se demo på http://www.gsmworld.com/technology/ms_flashdemo.html Om Telefónica Móviles España Telefónica Móviles España (www.empresa.movistar.com), Telefónica Móviles Groups mobiloperatör på den spanska marknaden, har i dag fler än 17 miljoner abonnenter. Med fler än 30 miljoner abonnenter i 14 länder är Telefónica Móviles (NYSE:TEM) en av världens största mobiloperatörer. Om Openwave Openwave Systems Inc, är noterat på Nasdaq (OPWV) och världsledande när det gäller att skapa applikationer och programvara för IP-baserad infrastruktur. Openwave är ett världsomspännande företag med huvudkontor i Redwood City i Kalifornien. För mer information, vänligen besök www.openwave.com. För mer information, vänligen kontakta Openwave (Europe) Limited Openwave Norden Chris Cartwright Martin Lindvall Bite Communications Ltd. Florman PR +44 20 8600 6729 0709-69 25 25 chrisc@bitecomm.co.uk martin.lindvall@flormanpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/04/20020204BIT00380/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/04/20020204BIT00380/bit0001.pdf