Carmen drar rekordpublik till Opera på Skäret

– bästa biljettförsäljningen i operafestivalens historia

Intresset för Opera på Skäret – Sveriges ledande operafestival – har aldrig varit så stort. Årets huvudattraktion Carmen har redan lockat över 6 700 biljettköpare, vilket slår förra årets totala publiksiffra. Även paketresorna till operafestivalen gör succé med fullbokade tåg från Stockholm.

Opera på Skäret arrangerar i sommar den åttonde operafestivalen i operahuset utanför Kopparberg i Bergslagen. Årets huvudattraktion Carmen spelas 13 gånger på Stora scenen mellan 23 juli och 21 augusti. Huvudrollsinnehavare är bland andra den svenska mezzosopranen Matilda Paulsson som Carmen och den amerikanske världstenoren Stuart Neill som Don José.

Med tre veckor kvar till premiären av Carmen kan Opera på Skäret konstatera att biljettförsäljningen redan har slagit rekordåret 2010, då huvudattraktionen La Bohème totalt lockade 6 699 personer. Hittills har närmare 6 800 Carmenbiljetter sålts, vilket gör uppsättningen till den populäraste och snabbast säljande i Opera på Skärets historia.

– Det är oerhört glädjande att fler och fler upptäcker oss. Det är ett bevis på att opera av världsklass och skön natur, som vi erbjuder här, är en oslagbar kombination, säger Sten Niclasson, regissör och konstnärlig ledare, om succésiffrorna.

2011 blir ett rekordår även för paketresorna med veterantåg från Stockholm till Skäret. Sju av de åtta tågen är redan fullbokade och endast ett fåtal platser finns kvar, vilket gör passagerarantalet större än någonsin.

Intresset för galakonserten till Jussi Björlings minne den 5 augusti är också mycket stort, liksom för konsertserien på lilla scenen med föreställningar den 2 och 10 juli samt 2 augusti.

Med sångare från Sverige, USA, Ryssland, Litauen, Storbritannien, och Norge – och en dirigent från Italien – är uppsättningen av Carmen den mest internationella i festivalens historia.

Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 070–890 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se

Presskontakt:

Anna Matilda Hansson. Telefon: 070–816 60 16. E-post: anna.matilda.hansson@operapaskaret.se.

Pressbilder och komplett festivalprogram: www.operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.