Det blev succé när Opera på Skäret firade tio år med stor jubileumskonsert

I lördags 27 juli arrangerades den första av två jubileumskonserter på Opera på Skäret, Sveriges ledande operafestival, som fyller tio år. Det blev succé när solister som Vazgen Ghazaryan, Yana Kleyn, Charlotta Larsson, Ole Jörgen Kristiansen, Matilda Paulsson, Roy Cornelius Smith och Marco Frusoni inför 700 personer sjöng scener ur en rad operor som spelats på Opera på Skäret genom åren, och bjöd på smakprov på sådant som kan komma att sättas upp framöver.

Marcello Mottadelli dirigerade Opera på Skärets orkester. Medverkade gjorde även Opera på Skärets jubileumskör.

Jubileumskonsert nummer två hålls nu på lördag 3 augusti klockan 16.00. Programmet är detsamma.

Nedladdningsbara bilder för fri publicering finns nu på Cision. Fotograf: Andreas Hylthén.

Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 070–890 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se.

Jens Frejrud, pressansvarig. Telefon: 070–669 66 05. E-post: jens@operapaskaret.se.

Mer information även på: http://www.operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars syfte är att driva och utveckla den internationella operafestivalen på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro. Projektet stöds av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.

Snabbfakta

Det blev succé när solister som Vazgen Ghazaryan, Yana Kleyn, Charlotta Larsson, Ole Jörgen Kristiansen, Matilda Paulsson, Roy Cornelius Smith och Marco Frusoni inför 700 personer sjöng scener ur en rad operor som spelats på Opera på Skäret genom åren, och bjöd på smakprov på sådant som kan komma att sättas upp framöver.