En hyllning till Jenny Lind – konsert på Kammarscenen med Sally Silver och Bengt-Åke Lundin

På söndag 20 juli, klockan 16.00, kommer den internationellt rosade sopranen Sally Silver till Opera på Skäret för att tillsammans med pianisten Bengt-Åke Lundin framföra konserten En hyllning till Jenny Lind.

Sally Silver är född i Sydafrika men bor i London sedan många år. Hon har firat triumfer i huvudroller i operor av Bellini, Donizetti, Verdi, Händel med flera.

Grammisbelönade Bengt-Åke Lundin är en av Sveriges främsta pianister och har framträtt med samtliga stora symfoniorkestrar i Sverige och gett såväl orkesterkonserter som soloaftnar i Sverige och internationellt.

Sally Silver och Bengt-Åke Lundin bjuder på ett urval ur den svenska näktergalen Jenny Linds repertoar, bland annat stycken av Schumann, Bellini, Donizetti och Flotow.

Konserten på söndag är den andra av sommarens tre konserter. Föregående söndag gjorde sopranerna Anna Maria Johansson och Catarina Lundgren samt mezzosopranen Carolina Bengtsdotter Ljung succé med sin Skönhet, stålar och stödstrumpor! Söndagen den 1 augusti arrangeras Operaakademins avslutningskonsert. Operaakademin är ett unikt utbildningssamarbete mellan Opera på Skäret och Musikhögskolan i Örebro. Kurserna avslutas med en gemensam konsert.

Den 26 och 27 juli spelas två premiärer, med två olika sångarlag, av Verdis Otello, som är operafestivalens stora begivenhet. Därefter sjunger de olika lagen varannan föreställning 31 juli, 2, 3, 7, 9, 10, 16 och 17 augusti.

Den 8 augusti och 15 augusti arrangeras också sommarens två sista operakvällar i Operapuben. Det blir operaarior, sånger och musikstycken ur olika genrer framförda av såväl lokala körsångare som världssolister ur Otello-ensemblen. Lättare mat och dryck serveras.

Mer om Sally Silver: http://sallysilversoprano.com/
Mer om Bengt-Åke Lundin: www.braathenmanagement.com/artister/bengt-ake-lundin

För tider och priser för samtliga arrangemang, se www.operapaskaret.se.

Sten Niclasson
, konstnärlig ledare. Telefon: 070–890 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se.
Jens Frejrud,
pressansvarig. Telefon: 070–669 66 05. E-post: jens@operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att driva en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata finansiärer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.

Snabbfakta

På söndag 20 juli, klockan 16.00, kommer den internationellt rosade sopranen Sally Silver till Opera på Skäret för att tillsammans med pianisten Bengt-Åke Lundin framföra konserten En hyllning till Jenny Lind.