Möt artisterna i sommarens Otello

Report this content

Varmt välkommen till pressmöte på Opera på Skäret måndag 23 juni. Då samlas artisterna för kollationering inför repetitionerna av Verdis mästerverk Otello, som är huvudnumret på den elfte sommaroperafestivalen vid Ljusnarens strand. Ni får träffa artisterna och medlemmar ur den konstnärliga ledningen.

Opera på Skäret har det senaste decenniet etablerat sig som den ledande sommaroperafestivalen i Sverige. Årets festival bjuder på tio helaftonsföreställningar av Otello, tre konserter och fyra kvällar med spontan, levande musik i operapuben. I ensemblen ingår precis som tidigare år operasångare i världsklass liksom unga, spännande stjärnskott.

• Otello har två premiärer med två sångarlag, lördag 26 juli och söndag 27 juli. Otello spelas därefter 31 juli, 2, 3, 7, 9, 10, 16 och 17 augusti.
• Sommarkonserterna inleds med ”Skönhet, stålar och stödstrumpor” som spelas den 13 juli och följs av ”En hyllning till Jenny Lind” den 20 juli. Den 1 augusti avslutas säsongens kurser i Operaakademin, i samarbete med Musikhögskolan i Örebro, med en finalkonsert.
• Fyra kvällar, 4 och 11 juli samt 8 och 15 augusti, arrangeras musikkvällar i operapuben med lättsamma musikaliska inslag utan förutbestämt program.

Komplett program, samtliga medverkande och övrig information: www.operapaskaret.se.

Välkommen till kollationering och pressmöte måndag 23 juni
Mötet hålls i Kammarsalen på Opera på Skäret utanför Kopparberg. Efter kollationeringen med ensemblen står artister och produktionsteam till förfogande för intervjuer.
Tidschema:
11.00 Kollationering
12.00 Pressmöte med tid för enskilda intervjuer
En lättare lunch serveras i samarbete med Mersmak, som ansvarar för Opera på Skärets servering i sommar.

O.s.a. senast onsdag 18 juni till:
Jens Frejrud. Telefon: 070–669 66 05. E-post: jens@operapaskaret.se

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att driva en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv.
Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata finansiärer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.

Taggar: