Opera på Skäret bygger vinterscen – första steget mot verksamhet året runt

Report this content

Opera på Skäret bygger en ny scen för åretruntverksamhet. Scenen ska tas i bruk under våren 2012 och bland annat användas till operauppsättningar för barn.
– Det här är det första steget i vår satsning på att bedriva verksamhet året runt och är därför en viktig satsning för kulturlivet i hela Örebro län, säger Sten Niclasson, konstnärlig ledare.

Opera på Skäret har sedan 2004 genomfört operafestivaler sommartid på scener som är inrymda i ouppvärmda byggnader på ett före detta sågverk utanför Kopparberg i Bergslagen. Den enda vinterföreställning som hittills genomförts var barnuppsättningen Trollflöjten – en vintersaga som spelades år 2009 för mellanstadiebarn från trakten i det tillfälligt uppvärmda operacaféet.

Nu satsar Opera på Skäret med stöd av Boverket och Sparbanksstiftelsen Bergslagen två miljoner kronor på en helt ny uppvärmd scen i stenhuset som hittills använts till kontor, utställningshall, artistloger och lager. Lokalen ska rymma en publik på 200 personer och stå färdig under våren.

Inom ramen för projektet Samverkansopera i Örebro län, där även Länsmusiken och Länsteatern deltar, ingår att Opera på Skäret ska kunna erbjuda föreställningar för barn och ungdom året runt. Den möjligheten finns i och med den här satsningen från och med kommande vår.

– Uppsättningen av Trollflöjten, som sågs av över 1 000 elever från den norra länsdelen, var oerhört uppskattad. Det känns fint att veta att vi från och med nästa år har förutsättningar att introducera opera till ännu fler barn och ungdomar runtom i länet, säger Sten Niclasson.

Den nya lokalen kommer att ha flyttbara stolar och ska förutom föreställningar också användas till konferenser och andra evenemang samt som repetitionslokal under sommarfestivalen.

– Den nya scenen ger oss också betydligt bättre repetitionsmöjligheter under sommarfestivalen vilket skapar bättre förutsättningar för såväl artister som musiker att arbeta här, säger Sten Niclasson.

För ytterligare information, kontakta:
Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 0708–90 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se
Se även http://operapaskaret.se

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.