Opera på Skäret sätter upp Carmen 2011

Carmen blir huvudattraktion på Opera på Skärets operafestival nästa sommar. Efter årets publiksuccé med La Bohème planerar Opera på Skäret nu för ännu en festival med ett av operahistoriens storverk i centrum.
– Carmen är operavärldens kanske mest spelade verk. Det känns oerhört inspirerande att få bjuda publiken på vår tolkning av denna älskade opera, säger Sten Niclasson, Opera på Skärets konstnärlige ledare.

Opera på Skärets sjunde sommarfestival satte i somras ett nytt publikrekord för Stora scenen, där tio föreställningar av La Bohème lockade 6 700 besökare. Konserterna i operacaféet och på Lilla scenen drog också storpublik och spelades för utsålda hus. De specialchartrade operatågen från Stockholm till Skäret var i år så populära att extravagnar sattes in på samtliga avgångar. Totalt gästades festivalen av 8 000 besökare och förhoppningarna inför nästa år är minst lika stora.

– Det har varit ett fantastiskt år för festivalen. Gensvaret från såväl publik som sponsorer och kritiker var mycket positivt och det inspirerar oss att spänna bågen ordentligt inför nästa säsong. Att sätta upp Carmen har funnits med på önskelistan ända sedan Opera på Skäret startades. Det är ett mästerverk med allt från välkända melodier till ödesmättad dramatik, säger Sten Niclasson.

Planeringen för nästa års festival, den åttonde i ordningen, är i full gång. Bland annat genomförs en provsjungning för några av rollerna i Carmen den 16 december på Musikaliska Akademien i Stockholm. I festivalplanerna ingår också en mindre operauppsättning och en konsertserie. Det definitiva programmet presenteras preliminärt i början av mars när artistkontrakt, produktionsteam och finansiering beräknas vara klara.

– Med det program vi har i åtanke hoppas vi kunna erbjuda den mest storslagna festivalen hittills. Som vanligt tänker vi bjuda på en kombination av sångare från världens stora operascener och unga förmågor i början av karriären. Vi märker också hur publikunderlaget blir allt starkare. Många besökare återkommer år efter år och många nya har hittat hit i sommar, säger Sten Niclasson.

Opera på Skäret har ett starkt stöd från privata sponsorer och offentliga finansiärer. Huvudsponsor sedan 2007 har varit The Barbro Osher Pro Suecia Foundation och bland privata sponsorer märks Spendrups och Kopparberg Invest, som bidragit till festivalens finansiering under flera år. Statens kulturråd, Regionförbundet Örebro, Örebro kommun, Ljusnarsbergs kommun och Örebro läns landsting bidrog den gångna sommaren till festivalen i en avgörande samordnad insats.

Carmen, vars musik komponerades av George Bizet, uruppfördes i Paris 1875 och premiärspelades på Kungliga Operan i Stockholm 1878.

För ytterligare information, kontakta: Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 0708–90 15 02. E-post: sten.niclasson@operapaskaret.se.
Pressbilder och information om festivalen: http://operapaskaret.se.
Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.