Pressinbjudan 090615

Pressinbjudan 2009–06–15

Succéfarsen Kronofogdarne & Slåtterölet tillbaka på Opera på Skäret i sommar En "pärla av dårskap" skrev Expressen i sin recension av Kronofogdarne & Slåtterölet, som spelades på Opera på Skäret 2007. I sommar är det nypremiär för den publik- och kritiker-rosade operafarsen på Opera på Skärets lilla scen.
På torsdag samlas ensemblen och repetitionerna startar.

Med premiär den 11 juli ges nio föreställningar av Kronofogdarne & Slåtterölet. Ensemblen är intakt sedan 2007, så när som på nytillskottet Karin Nybom, och består bland annat av solisterna Thomas Björklund Svensson, Håkan Starkenberg, Peter Nygren, Catarina Lundgren, Johan Wållberg och Jonatan Lönnqvist.

Välkommen på pressmöte med smakprov

Var? Opera på Skäret, Kopparberg.
När? Torsdag 18 juni klockan 10.00.

Vid pressmötet deltar Alexander Niclasson, regissör Kronofogdarne & Slåtterölet, samt solisterna. Förutom lättare förtäring bjuds också på smakprov ur föreställningen.

Scenografin till Kappan och Pajazzo på plats På mötet ges dessutom tillfälle att se scenografin för Kappan och Pajazzo, som sätts upp på Opera på Skärets stora scen i sommar. Scenbyggare Lars Pettersson och scenograf Sven Östberg är på plats för att berätta om bygget. De har tidigare gjort flera attraktioner på Liseberg tillsammans, till exempel Spökhotellet. Lars Pettersson står även för mycket av dekorationerna på åkattraktionerna på Liseberg och har byggt scenografi åt artister som Thomas von Brömsen, Joe Labero, Jerry Williams och Galenskaparna.

O.s.a senast onsdag 17 juni till: Anna Börjesson, telefon: 0580-43 110. E-post: anna@operapaskaret.se Pressbilder kan laddas ner från: www.operapaskaret.se. Klicka på "Press".

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.