Pressmeddelande: Stark start för Opera på Skäret

Stark start för Opera på Skäret – ovanligt bra bokningsläge och stort ekonomiskt stöd till årets festival

Intresset för Opera på Skärets uppsättning av La Bohème i sommar är stort, med fler bokade biljetter än någonsin. Operafestivalen får också starkt stöd ifrån privata sponsorer och offentliga finansiärer. – Den fantastiska responsen från publiken och stödet från våra finansiärer stärker vår position som Sveriges ledande operafestival, säger Sten Niclasson, grundare och konstnärlig ledare för Opera på Skäret.

Fler än någonsin vill besöka Opera på Skäret, Sveriges ledande sommaroperafestival, som arrangeras för sjunde året i rad i Kopparberg i Bergslagen. De två första månaderna (15 mars–24 maj) bokades närmare 3 700 biljetter, vilket är den högsta siffran i festivalens historia för den aktuella bokningsperioden. Samtidigt har efterfrågan på paketresor med veterantåg till Opera på Skäret varit ovanligt stor, och flera turer är redan utsålda eller nästan utsålda.

Festivalen har också starkt stöd från sponsorer och finansiärer. Huvudsponsor sedan 2007 är The Barbro Osher Pro Suecia Foundation. Bland årets privata sponsorer märks lokalt förankrade Spendrups Bryggerier, som sponsrar festivalen för fjärde gången, och Kopparberg Invest som är med för tredje gången.
– Intresset för festivalen lever i bygden och vi är stolta över att så många viktiga aktörer vill vara delaktiga i projektet, säger Sten Niclasson.

I och med årets festival tas ett stort steg framåt för förverkligandet av projektet Samverkansopera i Örebro län, som syftar till att skapa förutsättningar för operaverksamhet i regionen året runt. De offentliga finansiärerna Regionförbundet Örebro, Örebro kommun, Ljusnarsbergs kommun och Örebro läns landsting bidrar i en samordnad insats i år med totalt 1, 4 miljoner kronor. Det regionala stödet för årets festival är en förutsättning för att Statens kulturråd ska engagera sig i den långsiktiga finansieringsplanen för 2011 och framåt.

– Det offentliga stödet till årets festival är det första konkreta steget i ambitionen att kunna erbjuda opera i regionen året runt. Nu hoppas vi att kulturrådet fortsätter på den inslagna vägen och beviljar det stöd vi ansökt om för att kunna arbeta mer långsiktigt med festivalen, säger Sten Niclasson.

Opera på Skäret presenterar i år Puccinis La Bohème, med flera internationella operastjärnor på scen: César Augusto Gutiérrez (Colombia), Yana Kleyn (Ryssland) och Ole Jörgen Kristiansen (Norge). La Bohème spelas 5, 7, 8, 12, 14, 15, 19, 21 och 22 augusti. Dessutom bjuds som brukligt på konserter och Opera på Skärets traditionella pubkvällar med levande operamusik.

För ytterligare information, kontakta: Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 0708–90 15 02. E-post: sten.niclasson@operapaskaret.se. För pressbilder och information: www.operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.