Richard Bauer sjunger Otello på Opera på Skäret i sommar

Den brasilianska tenoren Richard Bauer gör i sommar rollen som Otello i Opera på Skärets uppsättning.
– Vi är mycket nöjda, Otello är en av de mest utmanande rollerna som finns för en tenor, och Richard Bauer har både rösten och skådespeleriet som krävs, säger Sten Niclasson, konstnärlig ledare för Opera på Skäret.

Richard Bauer debuterade 1996 som Edgardo i Lucia de Lammermoor. Sedan dess har han uppträtt på Brasiliens största scener såväl som på operahus runt om i världen. Detta blir hans andra Otello.
– Rollen som Otello kräver såväl lyrisk finess som dramatisk kraftfullhet i rösten och ett stort skådespeleri. Richard Bauer har rest runt i världen och gjort stora dramatiska partier från operor som Turandot, Pagliacci, Carmen och även Otello, där han verkligen visat prov på sin skicklighet, säger Sten Niclasson.

Richard Bauer ersätter Francesco Anile som Otello. I rollen som härföraren Otello finns sedan tidigare tenoren Michael Lehotsky från Slovakien som kommer att alternera med Richard Bauer.

Otello är huvudattraktionen i Opera på Skärets elfte sommarfestival. Precis som tidigare år ingår operasångare i världsklass liksom unga, spännande stjärnskott i ensemblen. Otello har två premiärer med två sångarlag, lördag 26 juli och söndag 27 juli. Otello spelas därefter 31 juli, 2, 3, 7, 9, 10, 16 och 17 augusti. Richard Bauer kommer tillsammans med övriga solister att finnas på plats för pressmöte på Skäret den 23 juni.

Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 070–890 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se.
Jens Frejrud, pressansvarig. Telefon: 070–669 66 05. E-post: jens@operapaskaret.se.
Mer information: www.operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att driva en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv.
Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata finansiärer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.