Världsartister i operapuben inleder sommarfestivalen

Fredag 4 juli är det premiär för Opera på Skärets elfte sommarfestival.
Den inleds i operapuben, där internationella stjärnsolister och medlemmar ur Opera på Skärets kör bjuder på spontansång i lättsam miljö.

Musikkvällarna i operapuben är de improviserade inslagen i sommarfestivalen. Vid fyra tillfällen i sommar får publiken njuta av högklassig sång. Olika medlemmar i ensemblen som under juli repeterar Verdis Otello, med premiär 26 juli, sjunger oannonserat under pubkvällarna. Vilka sångare som deltar avgörs ibland inte förrän i allra sista stund. Efter fredagkvällens premiär återkommer operapuben den 11 juli samt den 8 och den 15 augusti.

På fredag är det också vernissage för sommarens konstutställning i Galleriet. Årets konstnär är Svante Rydberg från Ludvika som ställer ut målningar med bergslagsmotiv.

Under sommaren arrangeras tre konserter på Kammarscenen.
13 juli: Skönhet, stålar och stödstrumpor! En musikalisk berättelse om åldersfixering och skönhetsideal med sopranerna Anna Maria Johansson och Catarina Lundgren, mezzosopranen Carolina Bengtsdotter-Ljung samt Henrik Löwenmark på piano.
20 juli: En hyllning till Jenny Lind. Konsert med den internationellt rosade sopranen Sally Silver och pianisten Bengt-Åke Lundin.

1 augusti: Operaakademins avslutningskonsert. Operaakademin är ett unikt utbildningssamarbete mellan Opera på Skäret och Musikhögskolan i Örebro. Kurserna avslutas med en gemensam konsert.

Den 26 och 27 juli är det premiärer, med två olika sångarlag, av Verdis Otello, som är operafestivalens stora begivenhet. I den första premiärföreställningen sjunger Michal Lehotsky, Slovakien och Ole Jörgen Kristiansen, Norge tillsammans med bygdens egen stolthet Charlotta Larsson. I den andra görs huvudrollerna av Richard Bauer, Brasilien och Omar Kamata, Italien samt svenska Kamila Benhamza. Därefter sjunger de olika lagen preliminärt varannan föreställning 31 juli, 2, 3, 7, 9, 10, 16 och 17 augusti.

Giuseppe Verdis opera från 1887 bygger på Shakespeares verk med samma namn. Operan utspelar sig på Cypern där Otello är befälhavare i den venetianska flottan. Fänriken Jago, driven av avundsjuka, lurar med hjälp av lögner och förtal in Otello i ett svartsjukedrama med dödlig utgång. Otello är den fjärde Verdioperan som sätts upp av Opera på Skäret.

För tider och priser, se www.operapaskaret.se.

Bilder: http://news.cision.com/se/opera-pa-skaret/

Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 070–890 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se.

Jens Frejrud, pressansvarig. Telefon: 070–669 66 05. E-post: jens@operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars syfte är att driva och utveckla den internationella operafestivalen på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro. Projektet stöds av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.