Världsstjärnor sjunger till Jussi Björlings minne

Den 5 augusti arrangerar Opera på Skäret en galakonsert till Jussi Björlings minne. Sångare i världsklass, med tenoren Stuart Neill i spetsen, sjunger tillsammans med kör och orkester under ledning av maestron Marcello Mottadelli.
– Vi erbjuder världsartister från tre olika länder på samma scen – det här kan bli årets finaste Jussi Björling-konsert, säger Sten Niclasson, konstnärlig ledare för Opera på Skäret.

Galakonserten den 5 augusti är en del i firandet av hundraårsminnet av Jussi Björlings födelse. Kvällens största stjärna, Stuart Neill från USA, räknas av många som världens främste tenor i det italienska facket. Han får sällskap av en av de finaste dramatiska tenorerna, Kristian Benedikt från Litauen, och de två unga sopranstjärnorna Sandra Lopez, USA, och Yana Kleyn, Ryssland. Tillsammans bjuder de på arior, duetter och scener ur operalitteraturens största verk.

De sjunger till toner av Opera på Skärets festivalorkester, under ledning av dirigenterna Marcello Mottadelli och Erik Jakobsson, och Bergslagens musikdramatiska kör. Mer än hälften av de 795 biljetterna till galakonserten på Stora scenen är redan sålda, och Sten Niclasson räknar med att konserten blir utsåld till sista plats. Konserten arrangeras i samarbete med Jussi Björlingmuseet och Borlänge kommuns jubileumskommitté.

Jussi Björling-konserten är kulmen på Opera på Skärets konsertserie inom ramen för årets sommaroperafestival. Serien inleds redan den 2 juli med operettkonserten ”God afton, vackra masker”, där fyra sångare och en pianist framför pärlor ur operettrepertoaren. Den 10 juli framförs romanssånger under rubriken ”Kärlekens väsen” och den 2 augusti ges en konsert med Dan Anderssons älskade visor och dikter. Den konserten ges som en del av den årliga Dan Andersson-veckan, som arrangeras av Dan Andersson-sällskapet och Ludvika kommun. Alla konserter förutom Jussi Björling-galan framförs på Lilla scenen.

– Med den stora galakonserten som höjdpunkt blir årets konsertprogram det absolut mest högklassiga vi haft och speciellt glädjande är det att så många av sångarna från Carmen-uppsättningen vill möta publiken även i konsertformatet, säger Sten Niclasson.

Opera på Skäret ger i sommar Bizets opera Carmen 13 gånger mellan den 23 juli och den 21 augusti, Förutom helaftonsopera och konserter erbjuder festivalen också operapubkvällar och utställningar.

För komplett konsertprogram, se pdf-bilaga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sten Niclasson, konstnärlig ledare. Telefon: 0708–90 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se
Ytterligare information och pressbilder: http://operapaskaret.se.

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.