Matlandet Sverige

Stockholms skärgård – en gastronomisk region

Stockholms skärgård har av regeringen valts till en av fem pilotdestinationer för utveckling mot internationella marknader. Därför arrangerar vi ett heldagsseminarium med syfte att engagera både näring och det offentliga att tillsammans bidra till en exportmogen region genom ökad kunskap om regionens gastronomi och tillgänglighet. Värdar för dagen är Vaxholms stad och Öppen Skärgård tillsammans med Södertörns Högskola samt projektet Öppen skärgård för alla.

Du och/eller någon annan från redaktionen är varmt välkommen att ta del av denna inspirationsdag om hur Stockholms skärgård kan bygga en gastronomisk region. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson berättar om ”Matlandet Sverige” och vikten av gastronomiska regioner. Paulina Rytkönen från Södertörns Högskola presenterar hur vi kan bygga detta genom forskning och beprövade metoder.

Var: Landstingssalen, Hantverkargatan 45 Stockholm
När: 5 december kl. 09.00-16.30

Du finner mer information om dagen i den bifogade inbjudan.

Kom, lyssna och delta!

Välkomna!
Vaxholms stad
Öppen Skärgård
Södertörns Högskola
Projektet Öppen Skärgård för alla

Öppen Skärgård representerar idag närmare 300 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner och verkar för utvecklingen av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. I dag driver Öppen Skärgård en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, Visit Skärgården, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Varmt välkommen till skärgården!

För vidare information och din anmälan som vi önskar senast den 1 december kontakta Emelie Berg på emelie@oppenskargard.se, 0739-24 48 12.