Öppen Skärgård firar 10-årsjubileum

Lyfter besöksnäringen i Stockholms skärgård

Öppen Skärgård som samlar och marknadsför besöksnäringen i Stockholms skärgård firar under februari 10 år under mottot en livskraftig skärgård året om och tillgänglig för alla.

För 10 år sedan ville 7 skärgårdsföretag marknadsföra lågsäsongen och visa att skärgården var öppen och lika magisk även under andra årstider än sommaren. De ville öppna upp och ha en levande skärgård året om. De tog initiativet till att producera en gemensam broschyr om vad som var öppet året om.

-          Öppen Skärgård startades för att det inte fanns någon enskild aktör som drev frågor för hela skärgården. De som från början fick vara medlemmar var företag ute på de öar som inte hade broförbindelse och höll öppet året om, säger en av initiativtagarna Ka Widebeck.

När man fick veta att Schellmacken mitt på Strandvägen skulle läggas ner och att möjligheten fanns att göra något helt annat i glashuset sökte Öppen Skärgård om att öppna porten ut till Stockholms skärgård. Stockholms hamnar ställde frågan till alla skärgårdskommuner som alla sa ja till idén. Varumärket Visit Skärgården, skärgårdens enda rese- och turistbyrå, kom därmed till år 2008. Kriterierna för att bli medlem gjordes även om och alla skärgårdsföretag som har ett intresse för Stockholms skärgård fick bli medlemmar. Ett naturligt steg för att kunna växa och bli starka.

Med marknadsplatsen Visit Skärgården ökade efterfrågan och utvecklingspotentialen. Idag har föreningen expanderat till över 250 medlemmar, ett tiotal medarbetare och har breddat Stockholms skärgård till att även inkludera Trosa. Dessutom har föreningen ett stort engagemang i utvecklingsfrågor i form av projekt och strategiskt utvecklingsarbete.

-          Det är oerhört spännande att vi har vuxit så mycket på den här tiden och jag kan lova att vi har lika stora planer för framtiden. Vi arbetar för en öppen och välkomnade skärgård, tillgänglig även för dem som inte ”kan” skärgården sedan tidigare, och som behöver stöd med information och en god fysisk tillgänglighet, säger Bisse Alm VD Öppen Skärgård.

Några av Öppen Skärgårds större satsningar under 2012 är Öppen Skärgård för alla och medverkan i de regionala Stockholms- och skärgårdsstrategierna. Skärgårdens mat och smaker är ett annat prioriterat ämne.

Öppen Skärgård representerar idag över 250 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner och verkar för utvecklingen av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. I dag driver Öppen Skärgård en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, Visit Skärgården, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

För vidare information kontakta Bisse Alm (vd), 070-750 10 10, bisse@oppenskargard.se eller Emelie Berg, emelie@oppenskargard.se, 0739-24 48 12.

Taggar: