ÖPPEN SKÄRGÅRD LYFTER INTRESSET FÖR SVENSK MAT

Föreningen Öppen Skärgård startar nu det nya utvecklingsprojektet "Smak för Sverige" som syftar till att öka förutsättningarna till företagande i glesbygden genom att lyfta fram lokala, svenska närproducenter.

Öppen Skärgård är en ekonomisk förening som idag består av cirka 220 medlemsföretag med verksamhet i skärgården. Föreningens ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att verka för en, för medlemmarna, lönsam utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård året runt. "Smak för Sverige" är ett av Öppen Skärgårds utvecklingsprojekt som syftar till att gynna lokal företagsamhet och höja säsongsutnyttjandet och vänder sig till matproducenter, krögare/restauratörer och konsumenter. Projektets fokus är att lyfta fram lokala producenters produkter och att ta fram ett bassortiment som ska finnas tillgängligt året om. "Smak för Sverige" kommer att starta i Stockholms Skärgård för att sedan växa och bredda sig i hela Sverige.

Stärka den regionala handeln Genom att utnyttja den tidsstämning och intresse för miljö och kultur som råder idag hoppas man på att kunna stärka den regionala handeln och ta tillvara på våra svenska tillgångar. Stockholms skärgård består av ca 24 000 öar och skär och har mycket att erbjuda, vacker orörd miljö, spännande aktivitets- och friluftsliv och inte minst kulinariska smakupplevelser av närproducerad mat och dryck. För att få bort säsongsberoendet i skärgården kommer "Smak för Sverige" att hjälpa producenter att vidareförädla produkterna för att på så sätt öka lönsamhet och skapa en förbättrad sysselsättning med fler arbetstillfällen. "Smak för Sverige" ska vara en möjlighet att uppleva svensk mattradition och samtidigt bidra till bevarandet av svensk natur. För såväl konsument som återförsäljare och producent.

För mer information vänligen kontakta Lena Andersson, ansvarig för "Smak för Sverige" på lena@visitskargarden.se; 070-781 66 62 eller Emelie Berg på tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se