VÄLKOMMEN PÅ EN SMAKRESA I STOCKHOLMS SKÄRGÅRD!

VÄLKOMMEN PÅ EN SMAKRESA I STOCKHOLMS SKÄRGÅRD!

VAR: Tre öar i Stockholms Skärgård NÄR: 21 maj 2010 mellan ca 8:30–15:30 HUR: Med båt VARFÖR: Lyfta fram det svenska matarvet och alla lokala producenter

Föreningen Öppen Skärgård driver utvecklingsprojektet "Smak för Sverige" och arrangerar den 21 maj årets pressresa med höjdpunkter i smakupplever i Stockholm Skärgårds vackra natur. All mat är närproducerat vilket skyddar och bevarar vår unika skärgårdsmiljö och främjar de lokala producenterna.

Stockholms Skärgård består av ca 24 000 öar och har mycket att erbjuda, vacker orörd miljö, spännande aktivitets- och friluftsliv, fest och glada människor, gemytliga små skärgårdsbodar och inte minst kulinariska smakupplevelser av närproducerad mat och dryck.

Under resan får du prova skärgårdssparris från Söderby Gård på Gällnö, lamm från Hjälmö, bröd och småkakor från bageriet på Ingmarsö och säsongsbetonade råvaror och produkter på Finnhamn.

"Smak för Sverige" syftar till att öka lönsamheten och förutsättningarna till företagande i glesbygden. Initialt fokuserar projektet på att ta fram ett "bassortiment" av produkter, som finns tillgängliga hos grossister året om. Sortimentet förstärks sedan efter säsong och tillgång. Vidare syftar projektet till att öka intresset och kunskapen kring vårt matarv för att inspirera producenter och krögare att våga ta tillvara på vår svenska mattradition.

Är du eller någon på din redaktion intresserad av att delta i pressresan den 21 maj vänligen hör snarast av dig till Emelie Berg på Comvision, emelie@comvision.se; tel: 08-545 063 25. Observera att antalet platser är begränsat. Varmt välkomna