Waxholmsbolaget tror på en ny generation i skärgården

I sommar satsar Waxholmsbolaget på ungdomar genom en båtluffningskampanj på Spotify.  Syftet med den tre veckor långa kampanjen är att få ungdomarna att upptäcka Stockholms soligaste stadsdel, skärgården.

Stockholm har en unik skärgård. Riktiga skärgårdar finns nämligen bara på ett fåtal platser i världen och ingen är så stor som den i Stockholm. Den börjar mitt i stan, just där Waxholmsbåten lägger ut från Strömkajen, för att fortsätta mil efter mil rakt ut i Östersjön med tusentals öar och skär som skiftar i karaktär ju längre ut båten åker. För de som är mer eller mindre uppväxta på sjön är sommaren inte komplett utan en skärgårdsvistelse, men många har inte ens kommit i kontakt med skärgården trots att de bor i dess närhet. En vanlig missuppfattning är att skärgården endast är till för de som har båt eller stuga men med Waxholmsbolagets reguljära trafik kan alla ta sig ut i skärgården.

-          Har man kanske inte föräldrar som haft möjlighet att tagit med en ut, är Stockholms skärgård inte något man tänker på. Vi vill nu att fler och fler ska se skärgården som det självklara valet att båtluffa i, säger Christine Leppänen på Waxholmsbolaget. Att båtluffa i vår direkta närhet är dessutom både billigare och mer miljövänligt än att ta flyget för att båtluffa i exempelvis den grekiska övärlden.

Båtluffarkort öppnar dörren till världens vackraste skärgård med tusentals öar och möjligheter. Kortet gäller i 5 dagar och ger en ca 260 bryggor att välja på – från Gräsö i norr till Sandhamn i mitten och Landsort i söder. Precis som skärgården skiftar miljö finns det många alternativ när det gäller boende, aktiviteter, krogar, barer, caféer, konserter, gallerier, marknader, muséer och utställningar.

-          Att båtluffa ger dig friheten att åka var som helst, när som helst och hur som helst. Valmöjligheterna är många och det enda som sätter stopp är fantasin. När du tröttnar på en ö är det bara att kliva ombord på båten som tar dig vidare till nästa ö, säger Sara Weidenhayn på Visit Skärgården, skärgårdens egen resebyrå.

Båtluffarkortet gäller på Waxholmsbolagets alla båtar men även på Cinderellabåtarna och börjar gälla första gången du använder det. Så det går att köpa i förväg för att vänta in bästa vädret och lediga dagar.

Waxholmsbolagets båtar trafikerar Stockholms skärgård varje dag året runt. På uppdrag av Stockholms läns landsting driver vi den kollektiva sjötrafiken från Arholma i norr till Landsort i söder.

Öppen Skärgård verkar för utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. Idag representeras 231 medlemmar bestående av företag i skärgården, däribland Waxholmsbolaget. Öppen Skärgård driver en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

För mer information kontakta Christine Leppänen, Marknads- och försäljningsansvarig Waxholmsbolaget, christine.leppanen@waxholmsbolaget.sll.se, tel: +46 8 614 64 43