Runtastic lanserar Pulsklocka och pulsband för SmartPhones

Runtastic har på kort tid gjort sig kända för sin genomtänkta tränings- App för iPhone och Android. Över 5 milijoner användare har redan laddat ner Appen och nu lanserar Runtastic ett komplett koncept med träningsrelaterad elektronik. I sortimentet finns Pulsklockor samt Smartphone- tillbehör som pulsband, hastighetsmätare, pedometer etc. Allt sys samman i Runtastic applikationen på webben eller i din SmartPhone. Runtastic stöder en mängd sporter med genomtänkta tillbehör och skräddarsydd funktionalitet i applikationen.

Oavsett om din träningsform är löpning, cykling, fitness, power walk, längdskidor eller utförsåkning m.fl. kan Runtastic ge dig relevant information som sporrar till större utmaningar. Du kan sätta upp mål, köra träningsprogram, se den vanligaste statistiken samt dela med vänner på Facebook, Twitter etc. Runtastic använder sig av Google Maps.  Runtastic kan med tillbehöret ”Receiver & Chest Strap” även ge pulsmätning via pulsband i din SmartPhone! Träningsprogram med personlig coach och höjdmätning/statistik på höjdskillnad är andra funktioner i Runtastic- konseptet som gör det till det mest kompletta konceptet för träning. En liten, men ack så trevlig detalj i Applikationerna för SmartPhones är att Runtastic kan fungera i bakgrunden även om telefonen ringer. Runtastic låter dig till och med svara utan att du måste pausa träningen. Kanske inte aktuellt för maratonlöparen, men om man promenerar är det praktiskt att kunna svara utan att du behöver stanna.

Först ut på den Skandinaviska marknaden är Runtastic GPS watch och Receiver & Chest Strap.  Runtastic GPS watch registrerar pulsdata och GPS-position för användare som inte vill använda sin SmartPhone vid träning. Du kan även få vägbeskrivningar till rundor du sparat ner från webben innan du springer samt följa träningsprogram. Runtastic GPS watch och Receiver & Chest Strap finns i butik och kostar ca. 1295.-

Receiver & Chest Strap - Pulsband för SmartPhones registrerar pulsen via en trådlös mottagare som ansluts till SmartPhonens hörlurs- anslutning. Fördelen med en separat mottagare gentemot att använda BlueTooth är att överföringen blir mycket mer stabil samt att man förlänger drifttiden genom att inte belasta telefonens batteri. Mottagaren ansluts till hörlursuttaget vilket gör att en och samma produkt passar såväl iPhone som Android- enheter. På mottagaren finns hörlursuttag så att det fortfarande går att lyssna på musik när man tränar. I paketet ingår även “Runtastic Pro” -Appen. Receiver & Chest Strap - Pulsband för SmartPhones finns i butik och kostar ca. 595.-

För mer information om Runtastic, besök: www.runtastic.com

Runtastic marknadsförs av Optical Storage i Norge, Sverige och Danmark.

Optical Storage Sweden AB Box 722 191 27 Sollentuna Tel: 08-594 777 50 Fax: 08-623 07 68 www.opticalstorage.se

Taggar: