Första installationen av OptiBoost i Sydamerika - OptiCept tecknar ytterligare avtal för behandling av rosor

OptiCept Technologies har ingått avtal med EQR Ecuatorroses CA i Ecuador för utvärdering av OptiBoost for cut flowers. Samarbetet kommer ge OptiCept mycket insikt om dels produktionen i Ecuador, dels vilken påverkan OptiBoost har på rosor av allra högsta kvalité samt ett insteg till dagligvaruhandeln i USA.

EQR Ecuatorroses CA förser stora dagligvarukedjor i USA med rosor och avtalet inkluderar utvärdering av OptiBoost behandlade rosor för leverans till en av dessa kunder. Därtill är avsikten att utvärdera möjligheten att ersätta flygfrakt med sjöfrakt mellan Ecuador och USA men också långsiktigt utforska potentialen för sjöfrakt till Europa, vilket skulle ge kunden mycket stora fördelar.

Produktionen är huvudsakligen i Ecuador, årligen produceras cirka 129 miljoner rosor. Utöver detta har EQR distribution i Miami under egen regi och deras huvudmarknad är USA.

“Det finns mycket stor potential i detta avtal, dels ser vi EQR Ecuatorroses CA som en framtida kund och gör intåg på den stora sydamerikanska marknaden med OptiBoost. Men framförallt kan vi kliva in på den amerikanska marknaden för dagligvaruhandel som är enorm när det kommer till snittblommor.”  Säger Johan Möllerström, VD, OptiCept Technologies.

För ytterligare information kontakta:

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer - Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö.

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan information som OptiCept Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari 2022.