OptiCept levererar ett oliveCEPT[®] system till ledande producent i Spanien

OptiCept Technologies AB har idag ingått ett utvärderingsavtal med den spanska oliveoljeproducenten Agropecuaria de Herrera SCA. Avtalet avser två oliveCEPT® maskiner som kommer att utvärderas under olivoljesäsongen 2021 - 2022.

Agropecuaria de Herrera SCA är en del av det prisbelönta kooperativet Oleoestepa som är ett av Spaniens största kooperativ inom olivolja med mer än 6500 lantbrukare anslutna och 60 000 hektar olivodling.

”Vi ser avtalet med Herrera som ytterligare ett steg i att stärka vår närvaro på en av våra viktigaste marknader för oliveCEPT®. Redan för 3 år sedan etablerades en första kontakt med Oleoestepa kooperativet, då var vi inte mogna att leverera kontinuerliga resultat, men vi har fortsatt odlat hållbara relationer och vår utveckling har inte gått obemärkt i Spanien. Därför är ett företag anslutet till kooperativet nu redo att utveckla sin verksamhet med vår teknologi” säger VD, Johan Möllerström.

Agropecuaria de Herrera SCA är 1 av 19 anslutna olivoljeproducenter i kooperativet, en potentiell kund som gemensamt har en kapacitet för uppemot 100 oliveCEPT® maskiner. Samtliga har sin bas i Sevilla, Andalusien. Installationen kommer ske med start under olivsäsongen 2021 och fortlöpa under 2022.

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

Ulf Hagman, Styrelseordförande

ulf.hagman@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer - Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö.

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se