OptiCept Technologies: Delresultat från utvärdering av OptiBoost bättre än förväntat

I december 2021 kommunicerade OptiCept Technologies att man ingått avtal med det holländska bolaget Porta Nova gällande utvärdering av OptiBoost for cut flowers. Första delen i utvärderingsprocessen är nu avslutad och visar på mycket bra resultat. Rosor behandlade med OptiBoost visar på en förlängd livstid på strax över 5 dagar. Ett resultat som överstiger de uppsatta gemensamma delmålen.

Utvärderingen fortlöper ytterligare ett antal veckor. Porta Nova är ett starkt varumärke inom blomsterindustrin och omtalade för sin väldigt höga kvalité. De är den största odlaren i världen av den berömda Naomi-rosen, årligen producerar Porta Nova cirka 60 miljoner rosor.

”Vi har ett antal steg kvar för att slutföra utvärderingen, men dessa resultat ger en klar indikation av styrkan i OptiBoosts teknologi. Vi är nöjda med utförandet av utvärderingen och har ett gott samarbete med Porta Nova. Vi ser framemot att ta del av de slutliga resultaten”. Säger Johan Möllerström, VD, OptiCept Technologies.

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

Eller

Ulf Hagman, Styrelseordförande

ulf.hagman@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer - Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö.

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan information som OptiCept Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2022.