OptiCept Technologies behandling av sticklingar visar på signifikanta förbättringar för Eukalyptus

OptiCept tecknade under 2021 ett utvärderingsavtal med Mondi South Africa i syfte att stärka sticklingar och småplantor av eukalyptus med sin OptiBoost-teknologi.

I slutet av november 2021 kunde de första resultaten kommuniceras som positiva. Efter att ha följt plantornas utveckling under en längre tid kan nu ytterligare mer konkreta resultat presenteras.

Efter 56 dagar ser kunden förbättringar på mellan 20–76% avseende överlevnad och rotning. Förbättringarna beror på vilken typ av sticklingar samt OptiBoosts behandlingsparametrar.

”Dessa resultat ser vi som ett stort genombrott och indikerar vilken oerhörd påverkan vi kan ha på skogsindustrin och göra en verklig skillnad för vår planet ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi är mycket stolta över att vara i framkant vad gäller den här typen av teknologi och ser stora möjligheter framöver”, säger, Johan Möllerström, VD, OptiCept Technologies.

Behandlingsmetoden kommer fortsatt utvecklas för att optimeras ytterligare.

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer - Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö.

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan information som OptiCept Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 januari 2022.