OptiCept Technologies ingår strategiskt samarbetsavtal med AFRY

OptiCept har idag ingått ett avtal med det globala ingenjörs- och designföretaget AFRY (f.d. ÅF Pöyry) med syfte att utveckla teknik för framtidens matproduktion.

För att lyckas med omställningen mot ett mer hållbart samhälle krävs ny och smart teknologi för framtidens matproduktion. Därför ingår nu OptiCept ett avtal med AFRY vars primära syfte är att sälja kompletta OptiCept system och där AFRY blir global partner för implementering och integrationer av OptiCept Technologies system och teknologi.

Samarbetet kommer att inledas genom att parterna i samverkan testar och utvecklar OptiCepts teknologi för förbättring av skumbarheten av plantbaserade drycker samt för att reducera användandet av enzymer. Dessa tester är planerade att genomföras i det tredje kvartalet 2021.

Därefter är syftet att utveckla och utvärdera system för andra livsmedelskategorier så som öl, vin, vassleprotein och extraktion av essenser.

Avtalet sträcker sig i ett första skede över tre år med möjlighet till förlängning.

”Med detta avtal tar vi på allvar kliv för att vår teknologi ska bli standardutrustning inom flertalet industrier inom livsmedel världen över. Med AFRYs globala räckvidd och expertis inom livsmedelsproduktion, tar vi ett gemensamt kliv mot att implementera revolutionerande teknologi för framtidens mat.” Säger Johan Möllerström, VD, OptiCept Technologies.

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

Ulf Hagman, Styrelseordförande

ulf.hagman@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer - Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö.

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan information som OptiCept Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2021.