OptiCept Technologies tecknar avtal med Porta Nova, en av världens bästa rosodlare

OptiCept Technologies har idag ingått ett avtal med det holländska bolaget Porta Nova. Avtalet gäller utvärdering av OptiBoost for cut flowers, systemet kommer att installeras i januari och utvärderas under Q1 2022. Om Porta Nova är nöjda med utvärderingen kommer ett kommersiellt avtal att diskuteras.

Porta Nova är ett av de högst aktade varumärkena inom blomsterindustrin och omtalade för sin väldigt höga kvalité. De är den största odlaren i världen av den berömda Naomi-rosen, årligen producerar Porta Nova cirka 60 miljoner rosor.

Vi ser framemot vårt samarbete och utvärderingen av OptiBoosts teknologi hos Porta Nova. Kombinationen av vakuumteknologi och näringsvätskan utvecklad med nanoteknologi är mycket lovande. Det blir intressant att se hur vi kan förlänga vår redan långa hållbarhet av rosor ytterligare för våra kunder. Utöver detta är vi intresserade av att utforska hur vi kan förbättra transporterna av våra rosor, att transportera våra rosor utan vatten kan få en mycket positiv hållbarhetseffekt”. Säger, Stefan van Vuuren, Commercial Director och ägare, Porta Nova.

”Att vi tecknar avtal med Porta Nova är mycket bra, det är ett välkänt varumärke med fokus på kvalité. En mycket passande kund för oss som har stort inflytande på hela branschen. Jag är övertygad om att vi kan addera stort värde för Porta Nova och därmed också få bästa tänkbara referens för OptiBoost på marknaden, att maskinen dessutom placeras i Nederländerna ger stora möjligheter till exponering”. Säger Ulf Hagman, Styrelseordförande, OptiCept Technologies.

Ulf Hagman, Styrelseordförande

ulf.hagman@opticept.se

Eller

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer - Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö.

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan information som OptiCept Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 december 2021.